.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ماجرای پخش ربناي استاد شجريان از صداوسیما

ربناي استاد شجريان يك خاطره خاصي براي همه ما دارد و يك اثر هنري است كه متعلق به همه مردم ايران است؛ بنا داريم به صورت محدود و طبق روال خودمان در ماه مبارك رمضان از اين نوا استفاده كنيم.
سيدعزت‌الله ضرغامي درباره‌ي پخش دعاي ربناي استاد شجريان از تلويزيون گفت كه در اين خصوص هيچ محدوديتي براي خواننده‌ي خاصي نيست.

به گزارش ايسنا، رئيس سازمان صدا و سيما در پاسخ به اين پرسش كه سرانجام پخش ادعيه‌ها از جمله دعاي ربناي استاد شجريان از راديو و تلويزيون چه مي‌شود؟ خاطرنشان كرد: تهيه‌كنندگان ما آزاد هستند از تمام ادعيه‌اي كه در اين ماه تاكيد شده و تمام هنرمنداني كه اين دعاها را خوانده‌اند، براساس سلايق مردم در برنامه‌هايشان استفاده كنند.

وي در عين حال اظهار كرد: تاكيد من بيشتر روي محتواي اين برنامه‌هاست؛ قبل از اين‌كه دنبال قرائت‌هاي زيبا باشيم به محتواي اين دعاها توجه كنيم؛ البته حتما صداي زيبا مي‌تواند تاثير‌گذار باشد.

به گزارش ايسنا، دبير شوراي معارف سيما نيز پيش از اين اعلام كرده بود: در ماه مبارك رمضان نواي «ربنا»ي استاد شجريان را به صورت محدود پخش خواهيم كرد و در عين حال تلاش مي‌كنيم از ربناهاي جديد با صداي ديگر هنرمندانمان نيز استفاده كنيم.

پرويز فارسيجاني معتقد است: ربناي استاد شجريان يك خاطره خاصي براي همه ما دارد و يك اثر هنري است كه متعلق به همه مردم ايران است؛ بنا داريم به صورت محدود و طبق روال خودمان در ماه مبارك رمضان از اين نوا استفاده كنيم.

گفتني است در پي اعتراض محمدرضا شجريان و شكايت او، معاون صدا گفته بود كه از اين پس حتي در ماه رمضان صداي محمدرضا شجريان از شبكه‌هاي راديويي پخش نمي‌شود، اما چندي بعد دكتر عليرضا نوري درباره‌ي پخش نشدن «ربنا»‌ي محمدرضا شجريان از راديو و انتخاب جايگزيني احتمالي براي آن گفت كه « ربناي استاد شجريان يك حس نوستالژيك خاصي براي همه مردم ايران دارد و حال و هواي ويژه‌يي را در لحظات افطار ايجاد مي‌كند، اما عدم پخش آن بر مبناي خواست و تقاضاي خود استاد بوده است مبني بر اين‌كه آثارشان با رضايت خود ايشان پخش شود. بنابراين ما تابع آن چيزي هستيم كه سازمان و استاد شجريان به توافق برسند. »

وي درباره‌ي جايگزيني براي اين نوا نيز توضيح داد كه جايگزين‌هاي زيادي را سازمان از قبل آماده كرده است كه اگر نياز باشد از آن ها استفاده مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، محمدرضا شجريان در نامه‌ي در تاريخ 25 خرداد ماه به عزت‌الله ضرغامي-رييس سازمان صدا و سيما- نسبت به پخش بدون مجوز آثارش در صدا و سيما اعتراض كرد كه در بخش‌هايي از آن آمده بود: « اينجانب در سال 1374 نيز اعلام کردم راضي به پخش آثار خود از صدا و سيما نيستم. مجددا تقاضاي خود را تکرار کرده و تاکيد مي کنم آن سازمان هيچ نقشي در تهيه اين آثار نداشته و شايسته است به حکم شرع و قانون سريعا کليه واحدهاي آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداري کنند.»

پيش از اين نيز شجريان در نامه‌يي به علي لاريجاني- رييس وقت سازمان صدا و سيما- از او خواسته بود به شبکه‌هاي مختلف راديو و تلويزيون دستور دهد به جز دعاي «ربنا» و مثنوي افشاري - که در ايام ماه رمضان و هنگام افطار از شبکه‌هاي مختلف روي آنتن مي‌رود، از پخش آثار ديگر او خودداري کنند.

استاد آواز ايران در اين نامه‌ آورده بود: «سازمان صدا و سيما موظف است براي پخش آثار هنرمندان از آنان کسب اجازه کند و حقوق مادي آثارشان را هم براي هر نوبت پخش آثارشان رعايت کند.»

اين در حاليست كه مهرماه سال 86 كرم رضا پيريايي- رييس سابق مركز موسيقي- در نشستي مطبوعاتي با بيان اين كه با استاد شجريان نيز مشكلي نداريم، گفته بود: استاد ناراضي نيستند و در طول شبانه روز، راديو پيام كارهاي استاد شجريان را پخش مي‌كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.287 seconds.