.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چگونه در درياي خزر شنا كنيم؟

موسسه ملي اقيانوس شناسي با هدف پيشگيري از بروز اين قبيل سوانح تلخ توصيه‌هايي را خطاب به شناگران درياي خزر ارائه كرده است.

 

اين موسسه با تاكيد براين كه شناي مطمئن در دريا همانند شنا در درياچه سد يا استخر آب نيست وعلاوه بر مهارت در شنا بايد ويژگي شنا در آب دريا را نيز شناخت، مهمتريننكته را دوري جستن از جريان‌هاي ساحلي عنوان و آورده است:

 

« آگاهي از چگونگي شنا در سواحل دريا مي‌تواند به افرادي كه قصد شنا در دريا را دارند كمك كند تا دچار مشكل نشوند.

ميزان تلفات انساني ناشياز شنا در ايران قابل مقايسه با تلفات انساني زلزله‌هاي متوسط در ايراناست، با اين تفاوت كه اين اتفاق در زمين لرزه در زماني كوتاه، اما درناحيه ساحلي در طي سه ماه رخ مي‌دهد.

 

موج و جريان‌هاي ناشي از آن به ويژه جريان شكافنده، يكي از دلايل اصلي تلفات انساني ناشي از شنا در سواحل است.

 

جريان‌هاي ساحلي

 

بيشتر جريان‌هاي ساحليبه دليل وجود امواج و شكست آنها ايجاد مي‌شوند. اين جريان‌ها آنقدر قويهستند كه حتي ممكن است شناگران ماهر را غرق كنند. امواج معمولا به صورتمورب به ساحل نزديك مي‌شوند. اين امواج در عمق معيني ناپايدار شده ومي‌شكنند. به دليل شكست امواج، جريان‌هاي موازي و عمود بر ساحل مي‌گيرند.

 

جريان‌هاي موازي ساحلمعمولا در فواصل معيني با يكديگر برخورد كرده و با سرعت قابل توجهي به سمتدريا برمي‌گردند. در جريان‌هاي برگشتي كه با ساز و كارهاي ديگري نيز ممكناست ايجاد شوند، ‌جريان‌هاي شكافنده يا جريان‌هاي تند برگشتي ناميدهمي‌شود. اين جريان‌ها در محدوده آب‌هاي كم عمق ساحلي به وجود مي‌آيند و هرساله در آب‌هاي ساحلي ايران در درياي خزر سبب مرگ صدها تن از شناگرانمي‌شوند.

 

چگونه جريان شكافنده را بشناسيم؟

 

سرعت جريان شكافنده بهمشخصات امواج، زاويه برخورد امواج با ساحل و شيب عمودي ساحل بستگي دارد؛بنابراين شناگران بايد با شرايط خطرناكي كه مي‌تواند به وسيله امواج ايجادشود و خصوصا جريان‌هاي شكافنده آشنا شوند. اين جريان را مي‌توان با رفتنبه روي يك تل ماسه كه حدود 2 متر بالاتر از سطح آب است يا رفتن بر روي يكآلاچيق يا سقف خودرو با چشم مشاهده كرد.

جريان شكافنده معمولا بسيار قوي بوده و حتي مي‌توانند جان شناگران بسيار ماهر را به خطر اندازند.

 

دستورالعمل‌هاي لازم براي شناي مطمئن در درياي خزر

 

اگر هنوز شنا را كامل فرا نگرفته‌ايد، در آب عميق تر از قد خودتان شنا نكنيد.

در ساحل درياي خزر (به ويژه از آستارا تا نكا) ‌در بستر دريا ممكن است يك يا چند برآمدگي ماسه‌اي وجود داشته باشد.

اگر روي برآمدگي ماسه‌ايپايتان را بگذاريد تصور مي‌كنيد كه عمق آب كم است ولي با كمي جابه جاييناگهان عمق آب افزايش مي‌يابد؛ بنابراين بايد مواظب تغيير ناگهاني عمق آبباشيد تا دچار مشكل نشويد.

 

اگر به توان بدني خودبراي شناكردن در حالت درياي امواج و شناور نگه داشتن خود بر روي موجاطمينان نداريد، وارد دريا نشويد و قدرت خود را در اينجا آزمايش نكنيد.

اگر در حين شنا در مسيرجريان شكفانده قرار گرفتيد، نخست آرامش خود را حفظ كنيد و موقعيت خود رادر دريا بسنجيد، سپس تصميم گيري كنيد.

 

موقعيكه در مسير جريان شكافنده قرار گرفتيد، هيچ گاه با آن مبارزه نكنيد و خلافجهت جريان به سوي ساحل شنا نكنيد. آرام باشيد و با جريان همراه شويد. چنددقيقه خود را روي آب نگه داريد يا اينكه به موازات ساحل شنا كنيد تا ازجريان شكافنده خارج شويد. توجه داشته باشيد كه جريان با حركت به سوي دريا،در آب دريا مستهلك مي‌شود و آن گاه به حالت مورب به طرف ساحل شنا كنيد.

 

اگر در حين شنا موج بعديبه سوي شما نزديك شود تنها چند ثانيه نفس بگيريد و حدود يك متر زير آببرويد تا از ضربه موج در امان بمانيد.

 

ناحيه‌اي كه موج در آنشكسته مي‌شود براي شنا كردن مناسب نيست و معمولا دريا در خارج ناحيه شكستامواج ( به طرف دريا) آرام تر است؛ بنابراين شناگري كه بتواند خود را رويسطح آب نگاه دارد، ‌از جريان شكافنده در امان خواهد بود؛ البته به طور كليفاصله گرفتن زياد از ساحل براي بيشتر شناگران قابل توصيه نيست.

 

اگرهمراه جريان شكافنده خود را به حالت شناور نگاه داشتيد و به خارج ازمحدوده شكست موج در سمت دريا وارد شديد، ابتدا نفس بگيريد و سپس تقاضايكمك كنيد، آنگاه موازي با ساحل شنا كنيد تا به ناحيه‌اي آرام تر واردشويد.

 

اگرتشخيص داديد كه كمكي به شما نخواهد رسيد و بايد با توان خود به طرف ساحلبرگرديد، همراه با موجي كه مي‌آيد خود را به ساحل برسانيد. البته هنگاميكه امواج بزرگ مي‌آيند خود را زير آب ببريد. توجه داشته باشيد كه ممكن استدوباره با جريان شكافنده به سوي دريا برويد و با موج بعدي به ساحلبرگرديد.

 

نكته مهم اين است كه رويامواج بزرگ خود را شناور نكنيد. بنابراين نفس بگيريد و در هنگام نزديك شدنامواج كوچك ابتدا موازي ساحل و سپس به حالت مورب خود را به ساحل برسانيد.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

رامين ترابي 4 شهريور 1389
من تا حالا در ياي خزر نرفته بودم و چند وقت پيش رفتم و آنجا چنان موجي مي زد كه من نمي توانستم از ساحل دور شوم و با اين روش خوب توانستم بروم.
شیده 25 تير 1390
متشکرم از توضیحات بسیار مفید . همیشه برام سوال بود که کسی که شنا بلد هست چطوری به این راحتی در دریا غرق میشه ؟
سبا 20 ارديبهشت 1391
به نظر من اصلا نباید در انجا شنا کرد به جز قواصان
سارا 20 ارديبهشت 1391
از پیشنهاد ها ممنون خیلی عالی بود اما باید اعتماد به نفس هم داشت
اسماعيل 18 خرداد 1393
با سلام . اطلاعات ارزشمندي بود . يكبار لحظه خوفناك در حال غرق شدن 2 برادرم جلوي چشمام بود و من هيچ كاري از دستم بر نمي آمد. خوانندگان محترم سطر به سطر مطالب بالا را جدي بگيريم . با تشكر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.282 seconds.