.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شبه جزیره میانکاله قربانی جاذبه هایش!
صادقعلی رنجبر
شبه جزیره میانکاله قربانی جاذبه هایش!



هر آن عاشق که چشم مست دارد                       هزاران چون منی پابست دارد!

ظاهراً چشمان مست و اندام د ل نشست و جاذبه های بی گسست و زیبایی هر آنچه هستِ میانکاله مازندران، دلهای هواپرست همسایگان درازدست ما را در هم شکست و سالها پس از تحمیل آن جدایی ماتم خیز، حالا در تکاپوی تصاحب وسوسه آمیز این محیط زیست استثنائی و دل انگیزند!

تلالو نگین میانکاله در حلقه استحفاظی شهرستانهای بهشهر و گلوگاه مازندران آنچنان دلربائی کرده و می کند که دیروز سمنانی ها به بهانه شهرستان کردن گلوگاه به برخی از شهروندانش وعده تبدیل گلوگاه به بهترین شهرستان ساحلی آسیا و جهان می دادند تا با وسوسه تکراری اهالی که در خطیرکوه سوادکوه و به چنگ آوردن چشمه های سرشار و فورانی آبهای زلال کوهستان نتیجه داد و آن منطقه بدون کمترین تغییری از مازندران جدا شد و به سمنان پیوست، آرزوی دست نیافتنی یک استان کویری را در دستیابی یک شبه به دریا و ساحل و شبه جزیره میانکاله محقق سازند و همزمان با سمنانی ها، گلستانی ها هم با وعده های مشابه از جمله تبدیل میانکاله به کیش ثانی و حتی اخذ قرارداد با پیمانکار سرمایه گذار و نیز آغاز غیرقانونی تحرکات عمرانی و توریستی در بخشهایی از اراضی میانکاله، همین الحاق را تعقیب می کردند که خوشبختانه با درایت و بیداری شهروندان مازندرانی گلوگاه، هر دو پروژه ناکام و مازندران در امان ماند.

از آن سال به بعد، سالهاست که موش و گربه بازی مازندران و گلستان بر سر تصاحب میانکاله، محور تنازع حقوقی، رسانه ای، اجتماعی و حتی پارلمانی و نماز جمعه ای این دو استان شده و افراد شاخص آن، مصافهائی را تجربه می کنند که علیرغم سخنان قاطع، مصوبات ستادی و حتی ابلاغیه های کمیسیونی، غالباً به سرانجامی ختم نمی شوند!

یادم می آید که در زمان استانداری آقایان پنجه پولادگران در مازندران و درازگیسو و احمدی در گلستان، دعواهای مالکیتی و تصدی گری بخشی از میانکاله به عنوان اساسی ترین مباحث مربوط به حوزه استحفاظی و تعیین حریم جغرافیایی دو استان در عرصه تقسیمات کشوری بود که بطور متقابل آقایان صالحی و فقیه دو معاون سیاسی امنیتی گلستانی و مازندرانی که بطور معکوس در این دو استان اشتغال داشتند، متهم به جانبداری از استان زادگاهی خود شده بودند و جالب اینکه هر دو خود را با توجیه جو سنگین موجود کنار کشیده و دارندگان نفوذ و قدرت بدون مزاحمتهای استانی در تهران این پروژه را پی می گرفتند که ظاهراً بخاطر اقتدار آن روزهای آقای مهیمنی و سایر گلستانی ها در وزارت کشور، کفه ترازوی گلستانی ها در تهران سنگین تر جلوه می کرد و مازندرانی ها مظلوم تر از همیشه مثل الان، با تمسک به رسانه ها و تریبون های نمازجمعه و تا حدودی هم با به میدان خواندن استاندار وقت و پیگیریهای معمول و کم جان اداری، با عنایات الهی از بادهای خزانی گلستانی ها در امان مانده و مانع از پرپرشدن سرسبزی ها و خشکیدن طراوتها و النهایه تبدیل بهار مازندران به پائیز برگریزان شدند!

اما انتشار خبرِ اخیرِ خیزِ پنهانِ گلستانی ها در معرکه تقسیمات کشوری وزارت کشور مبنی بر اخذ مصوبه مالکیت و حاکمیت گلستان بر میانکاله مازندران در رسانه های مجازی و مکتوب که با تکذیب هیج مقامی هم مواجه نشده، باز هم نشان داد که بیماری و غده میانکاله خواهی آنان درمان نشده و همچنان مستعد رشد و عود است و کارگردان آن هم قصد پایان دادن این داستان را نداشته و ظاهراً در تکاپوی تهیه و اکران نسخه سوم فیلم سینمائی این مناقشات نیمه پنهان و نیمه آشکار است!

حالا جالب تر اینجاست که این واقعه تلخ در زمانی اتفاق می افتد که استاندار و تنی چند از مدیران تاثیرگذار گلستان، مازندرانی اند و در مقابل، مازندران هیج مسئول تاثیرگذار گلستانی ندارد و از این لحاظ می توان در صورت صحت و یا عملی شدن، این اتفاق را یکی از تلخ ترین سریالهایِ جداییِ بخشهایی از حوزه مالکیت و استحفاظی مازندران دانست که بطور همزمان در مرزهای مازندران در حوزه امامزاده هاشم(ع)، گدوک، خطیرکوه و میانکاله شکل می گیرد.

خوشبختانه واکنش های تاثیرگذار رسانه ای و حتی مکاتبه ای نیمی از نمایندگان مردم مازندران در مجلس و برخی از ائمه جمعه ذیربط علیه این جریان، بخشی از زخم های عاطفی مردم را نسبت به خاک خویش التیام داده، اما باید باور کرد که این زخمهای عمیق با این مسکن ها درمان نمی شوند و طبعاً باید شاهد فعالیتهای تخصصی تر در مرحله برخورد با این خوی تجاوزگری و تصرف غیرمتعارف و شبه عدوانی بوده و بایستی به درمان قطعی آن پرداخت.

مازندران باید قدر سرمایه های خود را دانسته و از قابلیت های سرمایه آفرینی و درآمدزائی و کارآفرینی و اشتغالزائی اینگونه امکانات بالقوه که پتانسیل خداداد مازندران اند، با چنگ و دندان حفاظت کرده و تنها و تنها با اتکاء به پیگیریهای حقوقی و اداری، مسیر بازپس گیری این سرمایه ها را طی کرده و پی گیرد و تا دیرنشده با اقتدار و انسجام و نیز استفاده از جایگاه مازندرانی های مقتدر و مستقر در قوای مقننه و قضائیه و نیز بکارگیری میزان نفوذ مازندرانی های مقیم هیئت دولت اعم از اعضای کابینه و یا سایر معاونین و کارشناسان، ضمن خنثی کردن اقدامات گلستانی ها، مصوبه قاطعی را برای پایان بخشی به همه این ادعاهای ناصواب و غیر مستند مطالبه نماید.

البته از مدیران ارشد مازندران نیز انتظار می رود که مثل دفعات قبل مقابله حقوقی و اداری و سازمانی جانانه ای را علیه این جریان مزمن آغاز کرده و اینبار تا به نتیجه رساندن قطعی از ادامه پیگیری انصراف نداده و همچنان پای کار بمانند.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 8 تير 1390
بزودی شاهد خواهیم بود جانوران ان زیستگاه از اینکه به استان دیگر پیوسته اند حسابی پروار خواهند شد
پابندیهای مقیم بهشهر 8 تير 1390
وای اگر جدا شود این تن من زپیکر-
میانکاله هرگز جدا نمی شود ز بهشهر
حمید 8 تير 1390
میدانم آنقدر تعصب مازندرانی دارید که نظرم را تایید نمیکنید ..... ما به دنبال تصرف میانکاله نیستیم . سرمایه گذار را نیز به میانکاله نیاورده بودیم بلکه پیگیر رفع تصرف مازندران بر آشوراده که کاملا در خاک گلستان قرار دارد هستیم . ...
احمدپور 9 تير 1390
بابا این گرگانی ها مثل میهمان پرزوری هستند که یقه صاحبخانه را می گیرند و ول کن هم نیستند! طوری حرف می زنند که انگار مازندران مال اونها بوده و تاریخ رو هم یه جور دیگه تفسیر می کنند!
میانکاله بهشهر را خلیج گرگان می نامند و این واقعاً برای ما حیلی عجیب است! چه می کشند گنبدی ها و آزادشهری ها و مینودشتی ها و علی آبادی ها و رامیانی ها از دست این گرگانی ها؟!
تمایت خواهند و انحصارطلب و قانع هم نمی شوند! اینها دیگه کی اند؟!
پسر گرگان 9 تير 1390
بابا توروخدا دست از سرما بردارید
تقوی 9 تير 1390
بنظرمیرسد مقامات ارشد استان ازجمله معاون سیاسی امنیتی استاندار باید پاسخگو باشد اگر قضیه کدوک وامامزداه هاشم بموقع حل می شد اینگونه مورد هجمه استانهای مجاور قرار نمی گرفتیم
نا شناس 9 تير 1390
با سلام و احترام فراوان
از متن بسیار خوب و دلسوزانه شما تشکر فروان می شود.
اهمیت تالاب میانکاله
تالاب بين‌المللي پناهگاه حيات وحش ميانكاله طبق مصوبه شماره 12 مورخ 12/8/1348 شوراي عالي سازمان شكارباني و نظارت بر صيد وقت به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گرديد. متعاقب آن و به دليل اهميت اكولوژيك منطقه براساس مصوبه 78 مورخ 21/5/54 شوراي عالي حفاظت محيط زيست مندرج در روزنامه رسمي شماره 8921 مورخ 28/5/54 به عنوان پناهگاه حيات وحش ميانكاله ارتقا يافت.
همچنين مجموعه تالاب‌هاي ميانكاله، خليج گرگان و لپوي زاغمرز به دليل تنوع كم‌نظير اكوسيستم‌هايي كه در برگيرنده 9 تيپ از 42 تيپ تالاب شناخته شده جهان (شامل كولاب‌هاي آب شيرين ساحلي، كولاب‌هاي لب شور و شورساحلي، مناطق ذخيره آب، مانداب‌ها و حوضچه‌هاي آب شيرين دائمي، مانداب‌ها و حوضچه‌هاي آب شيرين فصلي، سواحل ماسه‌اي، تالاب‌هايي با پوشش درختچه‌اي، رودخانه‌ها، نهرها و حوزه‌هاي دائمي، آب‌هاي دريايي كم عمق دائمي) مي‌باشد و دارا بودن معيارهاي كنوانسيون تالاب‌هاي حائز اهميت بين‌‌المللي (حائز شرايط 6 معيار از 8 معيار مربوط به شناسايي تالاب‌هاي با اهميت بين‌المللي) در سال 1354 در زمره اولين دسته از تالاب‌هايي بوده كه در فهرست كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است. همچنين منطقه مذكور به جهت نقش و كاركردي كه به دليل دارا بودن ارزش‌هاي متنوع زيستي، تاريخي، اقتصادي و آموزشي و تفرجي در زمره يكي از نه (9) ذخيره‌گاه زيست‌كره در سال 1355 به كميته برنامه انسان و كره مسكون يونسكو (MAB) معرفي و انتخاب گرديد كه با اين اوصاف اهميت منطقه به عنوان يك جايگاه ارزشمند بين‌المللي و كم‌نظير در بين كشورهاي منطقه (خاورميانه و غرب آسيا) بر متخصصان اكولوژيك و محيط زيست پنهان نيست.

اين منطقه به عنوان اولين تالاب بين‌المللي ايران و جزو با اهميت‌‌ترين ذخيره‌گاه زيست سپهر محسوب مي‌گردد كه علاوه بر پشتوانه ارزشمند توليد مثل بخش عظيمي از ماهيان درياي خزر همه ساله پذيراي جمعيتي بالغ بر يك ميليون قطعه از بيش از يكصد گونه از انواع پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي مي‌باشد. در همين حال ارزش‌هاي زيبايي شناختي تالاب، انارستان‌ها، چمنزارها و ديگر پوشش‌هاي گياهي در حاشيه جزر و مدي (جنگل‌زارها) موضوعي ارزشمند و غيرقابل انكار است.
محمد رحمانی- متخصص علوم محیطی- مدرس دانشگاه

مهدی 9 تير 1390
جناب استاد در زمان پهلوی در تقسیمات استانی اشتباهات فاحشی صورت گرفت مثلا بجای نام گذاری تاریخی استانها ان را به عدد نام گذاری کرده بودن{(مثل استان 8کرمان و...}واشتاباه مهمتر یکسری شهر ها و مناطقی را که قدمت و اصالت تاریخی بیشتری داشتند را زیر مجموعه مراکز استانهای کم اهمیتتری کردند مثلا قزوین زیر مجموعه زنجان ویا گرگان زیر مجموعه ساری و یا مناطق ثلاث تنکابن که متاسفانه هنوز مستقل نشده و...این دست موارد نباید امر را بر شما مشتبه کند و تصور فرمایید ساری برای خودش شهری بوده و منطق تاریخی گرگان ویا غرب مازندران باید باید همچنان زیر حاکمیت ساری باقی بماند.
سعید 9 تير 1390
استاد فرزانه در فاصله ده کیلو متری گرگان همه مازندرانی صحبت میکنند چرا هیچ عرقی به مازندران ندارد و این قبیل اظهارات هرگز از سوی مردم مناطق مجزا شده از مازندران ویا در حال جدا شدن می باشد بیان نمی گردد؟ا
حمیدی 9 تير 1390
احتمالن نظرا این مطلب به ضرر شمال نیوز بوده که تائیدش نمی کنه . واقعا که ....
نقي 9 تير 1390
تا ما اين مسولين خواب آلود و بيخيال را داريم / ميانكاله- گدوگ- خطير كو
...... را ميخواهيم چكار آنها به صندليهاي خود بچسبند كه از دستشان
ندهند حا ل مازنداران ميماند با دو سه شهر ....... كه حتما فتحعلي شاهي ديگر به همسايه ما روسيه ميدهد و خيال همه را راحت ميكند
فرزند رامیان 9 تير 1390
انتظار دیگری از شما نبود که نظرات مخالفتان را تایید نکرده و یکسویه فقط مطالب مازندرانی ها را درج کنید امیدوارم مسئولان این سایت که البته مازندرانی هستند عادلانه رفتار کرده و نظرات گلستانی ها را هم درج کنند . به خصوص مطلب جدید و آخر گرگان ما را که در آن نویسنده با رو کردن اسناد تاریخی و دلایل محکمه پسند خط بطلانی بر زیاده خواهی های مازندرانی ها کشیده است . امیدوارم شجاع باشید و مطلب جدید آقای نصیبی را هم کار کنید . البته امیدوارم و شاید این انتظار زیادی از یک سایت مازندرانی باشد که دلایل محکمه پسند گلستانی ها را درج کند .
بهروز 10 تير 1390
استان هرچقدر کوچکتر باشد امکان رسیدگی ان بهتر است و به استعداد های محلی بیشتر بها داده می شود من کاری بکر مناطق کوچک پلور و....را ندارم قسم میخورم اگر غرب مازندران جدا بشه به مشکلات شرق و غرب بهتر رسیدگی خواهد شد
ساجده 10 تير 1390
با تاج الدین کاملا موافقم . ریشه برخی اتفاقات را باید در رفتار خود ما مازندرانی ها جست و جو کرد . از اتحاد گرگانی ها باید لذت برد . تمام سایت های ما را کامنت باران کردند . انگار هفتاد هشتاد نفر نشستن و فقط کامنت میفرستن برا سایت های ما .

اون بنده خداها تو نظرات و مطالبشان دارن تاکید میکنن بحث ما بر سر آشوراده است و ادعایی بر میانکاله نداریم . خب آشوراده هم که کاملن از میانکاله جدا است . آیا درسته بخوایم برا خاک اونها نقشه بکشیم و اینجوری تحریکشان کنیم ؟ این با فرهنگ دوستی مازندرانی جماعت در تضاد است . کاش کمی با سیاست تر بودیم . آقای مقیمی نباید آدرس اشتباهی میداد .
............... 10 تير 1390
ما میدانیم بین سایت های مازندرانی شمال نیوز سایتی است که تنها اسمش شمالی بوده اما کاملا منافع قشر خاصی را در مازندران پیگیری میکند . برخلاف ژست تضارب آرایش هم حتی جسارت تایید نظرات مخالف را ندارد . اما ما آمدیم اینجا برایتان کامنت گذاشتیم تا بدانید اینگونه نیست که بیائید به گرگانی ها توهین کنید و ما سکوت کنیم . شمال نیوز دستش کاملا رو است که تنها اخبار منفی گرگان و گلستان را انعکاس میدهد.
شاید هم منتظرید روز شنبه مقالات سفارشی شما برسد . آسوده باشید . شما مطالب سفارشی تان را بزنید تا ما هم مطلب بعدی و البته کاملا مستند و مستدل بعدی ما را رو کنیم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
گرگانی ها 10 تير 1390
نماینده های مازنی ها بهتره به فکر اون مجسمه های با ارزشی که از دست دادن باشن تا به فکر حرف های تبلیغاتی برای سری جدید انتخابات
عبدالملكي 11 تير 1390
ضمن تشكراز استادعزيزجناب آقاي دكتر رنجبر تليل بسيار زيبائي ازموضوع داشته ايد مضاف براينكه تنهاراه خشكي شبه جزيره ميانكاله ازطريق روستاي زاغمرز ازتوابع شهرستان بهشهر مي باشد و قدمت سكونت چند صد ساله دامداران و كشاورزان دوشهرستان بهشهر وگلوگاه سند متقن ودليل بر مالكيت مازندران بر شبه جزيره مي باشد
معافی مدنی 11 تير 1390
استاد محترم مستندات تاریخی چیز دیگری می گوید بحر گرگان واقلیم باستانی ان باعث افتخار شرق و غرب مازندران است.
احسان 11 تير 1390
گلستان شده سیستان و بلوچستان شماره دو، تو مسیر مشهد زابلی و بلوچ بیشتر از محلی ها به چشم میان. برادر گرگانی به جای دندون تیز مردن برای میانکاله، استانت رو از دست زابلی نجات بده
نا شناس 12 تير 1390
کسی منکر این نیست که تالاب میانکاله از نظر طبیعی همانند دیگر مناطق مازندران دارای جذابیت های زیادی ا ست ، مساله این است که مسیولین استان برای استفاده بهینه و ایجاد جاذبه های توریستی از این طبیعت خدادادی طی سالهای گذشته چه اقدام قابل توجهی انجام دادند؟اگر رسیدگی درستی از شهرها ومناطق استان انجام می شد چشمداشت استانهای همسایه کمتر می شد.
جرجاني 12 تير 1390
با قرار ندادن كامنت من كه برعكس نگاشته جناب استاد هيچ توهيني در آن نبود نشان داديد كه مازندران نيوزيد نه شمال نيوز. البته مازندران به ترجمه خودتان يعني آمل بابل ساري!!!
شهاب 12 تير 1390
من کردم گرگانی نیستم استادی دارم دکتر مازندرانی خودش مازندرانی هست و اکولوژی تدریس میکنه و معترف به اینه که این قسمت از نظر تاریخی برای گرگان هست
زنده باد گرگان
نا شناس 13 تير 1390
شمال نیوز خوب از اب گل الود ماهی می گیری
حامد 13 تير 1390
مازندرانی ها یه چیزایی رو خوب بلدن و اون هم زور گوییه.استانی که شهر به شهرش باهم مشکل داره تازه همه از یک زبان و فرهنگ هستند مشخص است که به دنبال زورگویی و جنجال بین دیگر استانها هم هست.
ساروی با قائم شهری،قائم شهری با بابلی ،بابلی با بهشهری ،بهشهری با ساروی و این پروسه ایست میان مازنی ها ولی در استان گلستان و گرگان که به کشوری کوچک تشبیه می شود و 72 ملت است چنین گیر و دارهایی را نمیبینید!!!
البته از زمان دولت آقای احمدی نژاد متاسفانه تمامی سردمداران این استان هم مازنی شدن و همه اینها برنامه ایست برای به جان هم انداختن ما ایرانیان.
ناشناس 14 تير 1390
اگر مازندران و گلستان جدا نمیشدن مرکزیت ساری امری منطقی و طبیعی بود ولی با جدا شدن این مناطق بهتر بود آمل مرکز مازندران میشد و مرز گلستان و مازندران هم بهشهر قرار میگرفت تا اینهمه مشکلات پیش نمیومد . اگه اینطور میشد مازندران برای همیشه از نکاء تا رامسر باقی میموند ولی حالا معلوم نیست چه اتفاقی میوفته .
محسن صفاکیش 26 خرداد 1391
با سلام و سلامتی برای دست اندر کاران دلسوز
شما به من بگو ببینم کی روستای زاغمرز دهستان خواهد شد مگر در این روستا بندرامیر آباد تاسیس نشده است آیا مردم این دیار بهتر نمی توانند برای زندگی کردن تصمیم بگیرند تقسیمات کشوری در این روستا کی جامع عمل خواهد گرفت این روستا از نظر بهداشتی دچار مشکل است قرار بود فاضلاب آن در اسرع وقت درست شود پس کجا رفت این همه وعده ، تردد کامیونها بندرامیر آباد برای مردم روستای زاغمرز دچار مشکل است کی جاده ها درست خواهد شد من نمیخواهم بگویم کی کی اگر تقسیمات کشوری در این روستا به اجرا در اید همه چیز درست می شود والسلام

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.493 seconds.