.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آشوراده و میانکاله ؛
استدلال تاریخی و قانونی یا هیاهو و زورگویی ؟
با توجه به اختیارات قانونی واگذار شده از سوی هیئت دولت به کارگروه ویژه به ریاست استاندار ، لازم است مسئولان این دیار بدون گامی عقب نشینی قاطعانه در جهت احقاق حق این دیار کوشا بوده تا مبادا طرف مقابل که گویی از سازماندهی مناسبی برخوردار است این بار ...

در پي انتشار خبرهایی از الحاق جزيره ميانكاله به استان گلستان و واكنش هاي متفاوت ، از جمله موضعگیری تند احمد علی مقیمی نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی و بیانیه مجمع نمایندگان مازندران و همجنین نوشته های اهالی اهل قلم در استان مازندران ، يادداشتی از سوی علي نصيبي ، روزنامه نگار فعال در استان گلستان كه با نگاهي تاريخي به موضوع پرداخته است .

ادعای تعلق آشوراده به مازندران و تصمیم هیئت دولت مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه به ریاست استاندار گلستان


آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای شمال است که در سه کیلومتری اسکله بندرترکمن واقع شده و در اثر بالا آمدن سطح آب دریا توسط کانال طبیعی خوزینی، به صورت جزیره ای از شبه جزیره میانکاله جدا شده است .

با تصمیم مسئولان کشوری در هنگام تفکیک دو استان گلستان و مازندران ، جزیره آشوراده از لحاظ تقسیمات سیاسی و جغرافیایی تابع گلستان شد لیکن اختیار زیست محیطی آن به مازندران واگذار شد.

در این بین هم اکنون شیلات استان گلستان در آشوراده فعال و مستقر بوده و فعالیت های مختلف در این جزیره که نامی ترکمنی دارد ، اعم از خدمات دهی به مسافران و گردشگران تا صید ماهی از سوی این استان و نیز شهرداری ، بخشداری ، شیلات و فرمانداری شهرستان ترکمن استان گلستان صورت می پذیرد.

در سال 83 پس از آنکه قراردادی با شرکت خصوصی سازمان مناطق گردشگری جهان برای ایجاد تاسیسات گردشگری منطبق با محیط زیست آشوراده و با هدف توسعه گردشگری منطقه و ایجاد اشتغال در شهرستان ترکمن که بالاترین میزان بیکاری استان را داراست منعقد شد ، پیمانکار مورد اشاره از همان ابتدای کار اجرایی یعنی نقشه برداری و ... در داخل جزیره متعلق به این دیار، با برخورد شدید نیروهای محیط زیست مازندران که گویی از مقامات بالاتر دستور داشتند مواجه شد.

این در حالیست که هل فروش و رینبرگ طرف قرارداد اتریشی شرکت پیمانکار که مسئولیت انطباق طرح پیشنهادی مشاور را با استانداردهای جهانی محیط زیست برعهده آنها بود در آن زمان اظهار می داشتند : این طرح قرار است براساس آخرین استانداردهای یونسکو و سازمان ملل برای ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده طبیعی و با توجه به استانداردهای توسعه پایدار صورت پذیرد.

براساس گفته مشاور در آن زمان ، این گروه جزیره را به ۳ قسمت تقسیم کرد. A۱، A۲ و A۳. قرار بود امکانات تفریحی، فضای تفریحی برای کودکان و محل‌های خرید در قسمت A۱ احداث ‌شوند که در حقیقت همان دهکده‌ی آشوراده است.بخش A۲ که در نزدیکی دروازه ورودی به پناهگاه حیات وحش قرار دارد، محل استقرار مراکز اقامتی سازگار با محیط زیست بود. در قسمت سوم که پناهگاه حیات وحش را در بر می‌گیرد، تاسیسات ایجادنمی‌شود. در این قسمت روی مسیرهای جاده‌ای موجود، راه چوبی با ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر از سطح زمین ساخته می‌شود که گردشگران می‌توانند با دوچرخه یا پیاده در این مسیرها از جزیره دیدن کنند. در ورودی منطقه‌ی A۳ تعداد گردشگران ورودی کنترل می‌شود و در هر روز تنها تعداد مشخصی می‌توانند وارد منطقه شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه اینجا را بخوانید .

لازم به ذکر است میانکاله از نظر زیست محیطی جزو مناطق زون هفت بوده که براساس قوانین هرگونه ساخت و ساز در آن غیرقانونی است. در حالی که طبق قوانین زیست محیطی به علت قرار گرفتن آشوراده در زون سه ، میتوان به گونه ای تاسیسات گردشگری در آن ایجاد کرد که نه تنها زیانی به محیط زیست وارد نکند بلکه به نفع آن که به حال خود رها شدنش خسارت بیشتری را ایجاد می کند باشد.

روزنامه گلشن مهر در شماره 276 خود و در تاریخ 9 مهر 84 ضمن اشاره به مطالعه سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی در جزیره از سوی سرمایه گذاران ایرانی داخل و خارج به نقل از نشریه اسرار می نویسد : با وساطت رئیس جمهور و حکم دادگاه مقرر شد که مطالعات و اقدامات گردشگری در این جزیره ادامه یابد ... اما متاسفانه در روز اجرای حکم ماموران اداره محیط زیست بهشهر نه تنها از ورود خودرو و وسایل جلوگیری می کنند بلکه در اراضی شیلات به گزارشگر توهین میشود و دوربین عکاسی به زور از خبرنگاران گرفته میشود ... ماموران میگویند ما به خاطر حرکتهایی که قبلا علیه گردشگران انجام داده ایم هر یک صدهزار تومان جایزه گرفته و به خاطر برخورد با شما هم جایزه خواهیم گرفت . آنها با تمسخر می گویند ما را تیتر کنید.

اینها البته در حالی بود که چند کیلومتر آنسوتر و در هفت کیلومتری پایگاه حیات وحش میانکاله ، پالایشگاه نفت امیرآباد بهشهر در حال احداث بود.

در این بین آیا به جز زورگویی و حسادت میشد توجیه دیگری بر این کار یافت ؟

در این بین با توجه به مشکلات فراوان ، در سفر اول رئیس جمهور به گرگان ، مشخص کردن مرزهای دو استان مصوب شد و در سفر سوم هیئت دولت به گرگان ، تشکیل کارگروه ویژه کشوری آشوراده با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان ها ، و ... با ریاست استاندار گلستان مصوب شد.

به موازات جلسات متعدد و تصمیم گیری های این کارگروه ، سرمایه گذاران متعددی نیز برای فعالیت در آشوراده اعلام آمادگی کردند و زمزمه های خوبی برای تحول در این منطقه و گردشگری استان شنیده شد که گویی دوباره دوستان آنسو چه نمایندگان و چه مدیران رسانه ها ، با هیاهوی فراوان و دادن آدرس غلط قصد محروم کردن این دیار را از حق تاریخی خود نمودند.

دو سند تاریخی

در صورت ترسیم خط فرضی از آخرین نقطه مرزی دو استان به سوی شمال و جنوب ، بخشی از روستاهای گلوگاه و نیز شبه جزیره میانکاله در داخل سرزمین تاریخی گرگان قرار میگیرد.

این در حالیست که نماینده بهشهر و عده ای دیگر در آن سو در حرکتی رو به جلو و البته بیشتر خنده آور ، سخن از مالکیت بر آشوراده که کاملا در خاک این استان قرار دارد نیز بر زبان می رانند.

در این بین پرسش آنجاست که به واقع طماع و درازدست کیست ؟

آنان با این تفکر و با نیت کمرنگ کردن نام گرگان و استراباد سعی دارند در سخنان و نقشه های جعلی چاپ شده ، خلیج گرگان را خلیج میانکاله بنامند. اما به نقشه تاریخی زیر دقت کنید .

http://www.shomalnews.com/photo/130955959210345708.jpg


علاوه بر آنکه نام تاریخی استراباد یا همان گرگان بر این نقشه قدیمی به عنوان خلیج گرگان ثبت شده است ، حتی شبه جزیره میانکاله امروز نیز با عبارت Ashur-adeh Peninsula یا همان شبه جزیره آشوراده مشخص شده است.

تصور میکنم این نقشه تاریخی جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی گذارد . اما شایسته است دوستانی که امروز انگ نابالغ بودن بر گرگان زده و تمدن و تاریخ و بزرگی این دیار را انکار می کنند دقیق به نقشه زیر که مربوط به ایران عهد هخامنشی است دقت کرده تا نام پرافتخار و پرطمطراق گرگان را بر دریایی که امروز قصد دارید مالکیت ما را بر منتهی الیه شرقی آن نیز نفی کنید ببینید.

http://www.shomalnews.com/photo/130955959210754016.jpg


اینکه با تصمیم پهلوی سرزمین تاریخی گرگان در برهه ای از تاریخ به عنوان جزوی از مازندران قرار گرفت نباید سبب آن شود که عظمت گرگان را که گاه در سالیان دور خود به صورت مستقل عمل کرده و سفیر به دربار حکومت های دور و نزدیک گسیل میکرده و امروز مفتخر است که به همراه دیگر مناطق و استان های کشور ، جزئی از کل مام میهن ایران عزیز باشد را از یاد ببرید.

از یاد نبرید که مردمان امروز گرگان همان غیرتمندانی هستند که روزی بر فراز قلعه های دیوار ساسانی گرگان شجاعانه از مرزهای ایران محافظت کرده و روز دیگر در برابر سپاه عربی یزید ابن ملهب آنچنان مقاومت می کنند که او از ترس نماز وحشت میخواند و عصری دیگر در کنار دیگر هموطنان خود و در قالب لشگر 30 گرگان ، گردان مسلم ابن عقیل لشگر 25 کربلا ، و .... باج به صدامیان بعثی که برای به توبره کشیدن خاک ایران آمده بودند ندادند.

وظیفه ما

با توجه به اختیارات قانونی واگذار شده از سوی هیئت دولت به کارگروه ویژه به ریاست استاندار ، لازم است مسئولان این دیار بدون گامی عقب نشینی قاطعانه در جهت احقاق حق این دیار کوشا بوده تا مبادا طرف مقابل که گویی از سازماندهی مناسبی برخوردار است این بار نتواند حقوق مسلم این دیار و فرصت های این سرزمین را برای توسعه پایمال کند.

با توجه به تحرک و تکاپوی نمایندگان مازندران و تهدید وزیر کشور به استیضاح با توجه به حساسیت های پیرامونشان در آستانه انتخابات مجلس ، ضروری است نمایندگان این استان فارغ از محل حوزه های انتخابیه خود دست در دست هم به صورت منسجم و مقتدرانه با استفاده از ارتباطات و اختیارات قانونی پیگیر اجرای قانون در این زمینه بوده و بدانند که مردم این استان تیزبینانه پیگیر اقدامات آنها هستند.

امیدوارم اهل علم مازندران بدون تعصب نگری یکسویه و فارغ از اقدامات نمایشی برخی در آستانه انتخابات مجلس و نیز بعضی شانتاژهای رسانه ای ، با مطالعه کامل استدلالات مطرح شده بگویند که آیا محروم کردن این دیار از حق طبیعی شان مبنی بر سرمایه گذاری در داخل خاک و آب خود در آشوراده و ... ، درازدستی و هواپرستی است .


علی نصیبی/
روزنامه نگار


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

گرگانی 11 تير 1390
لطفا این نظر رو درج کنید . گرگان و گلستان بحثشان بر سر آشوراده است نه میانکاله . میانکاله متعلق به مازندران است . بحث و پیگیری ما به جهت دریافت اختیار زیست محیطی آشوراده بوده که توسط کانال طبیعی خوزینی از میانکاله جدا شده است . لطفا به این موضوع مهم توجه شود تا مبادا کسانی با هیاهوسالاری به اهداف تبلیغی خود و جوسازی های یکسویه دست پیدا کنند.
قصه آشوراده که در دل گلستان قرار دارد کاملا با گدوک و ... متفاوت است .
نا شناس 11 تير 1390
خیلی خار بنوشتی
ایمان 11 تير 1390
ممنون کاملا مستند و منطقی بود . برای مازندرانی ها هم آرزوی موفقیت دارم.
نا شناس 11 تير 1390

یقین میدانید بعد از 60 سالی که تحت مدیریت مازندران بود گلستان فعلی ! و با توجه به اینکه اداره کل محیط زیست و ادارات کل در مرکز مازندران دیروز بود ، باید مدیریت واحد میداشت ولی حالا می فرمایید برای رشد و تحرکاتی که به قول شما کیش ثانی تبدیل شدن باید هم از شما اجازه گرفت ؟
انشاالله اجازه بفرمایید که مشکل برطرف بشه .
از مصاحبه های اتشین و نوشتنهای به اصطلاح ناسیونالیستی و غیرت مازندرانی معلومه که کی رگ گردنش بیرون زده و همچنان عصبانی تصمیم میگیره ؟
یقین بدانید در تخریب چیزی عایدتون نمی شه و به قول اقای نصیبی همین الان به احترام گلستان و گرگان زمین برخیزید ...
شمال نیوز زیاد و بیش از حد و یکطرفه سانسور میکنید .
امیداست که از این رویه که دایه دار اطلاعرسانی هستید انهم در سه استان شمالی ، دست برداید
نا شناس 11 تير 1390
ما میدانیم بین سایت های مازندرانی شمال نیوز سایتی است که تنها اسمش شمالی بوده اما کاملا منافع قشر خاصی را در مازندران پیگیری میکند . برخلاف ژست تضارب آرایش هم حتی جسارت تایید نظرات مخالف را ندارد . اما ما آمدیم اینجا برایتان کامنت گذاشتیم تا بدانید اینگونه نیست که بیائید به گرگانی ها توهین کنید و ما سکوت کنیم . شمال نیوز دستش کاملا رو است که تنها اخبار منفی گرگان و گلستان را انعکاس میدهد.
شاید هم منتظرید روز شنبه مقالات سفارشی شما برسد . آسوده باشید . شما مطالب سفارشی تان را بزنید تا ما هم مطلب بعدی و البته کاملا مستند و مستدل بعدی ما را رو کنیم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
وچه مازندرون 11 تير 1390
مطلب را که میخوانم میبینم اگه صحبتشان این باشه و سر میانکاله نباشه که درست میگن . من هم با ادبیات تند بعضی نویسندگان محلی خود ما موافق نی ام .
دیو سالار 11 تير 1390
به نکته خیلی مهمی در مطلب و نظرات اشاره شده . بحث اینها بر سر آشوراده است و نه میانکاله . خب حق هم دارند آشوراده ای که از میانکاله جداست و متعلق به خود اونهائه اختیار زیست محیطی اش هم دست خودشان باشه . من هم احساس میکنم بعضی جنجال های نمایندگان و ... اینها بیشتر جنبه تبلیغاتی داره
استراباد 11 تير 1390
واقعا یادداشت بسیار قوی و خوبی بود. ضمنا من هم تاکید میکنم که آشوراده مربوط به گلستان هست و بحث اصلی ما هم سر آشوراده است. با تشکر از آقای علی نصیبی
نا شناس 11 تير 1390
لطفا اسم سایت رو بزارین golestannews.com که باورش راحت تر بشه که بر ضد مازندران می نویسین
ناشناس 11 تير 1390
چرا این مازندرانیها دست از سر ما بر نمیدارن . آخه یکمی هم تاریخ بخونید بد نیست . زمانیکه اسم کل دریا گرگان بود شماها کجا بودین؟ اصلا خبری از ساری بود ؟؟؟؟؟ نه تنها کل میانکاله بلکه گلوگاه هم باید جزء گلستان محسوب بشه . ما همه ایرانی هستیم پس بهتره به حقوق هم احترام بذاریم .
نا شناس 11 تير 1390
شما عزیزان گلستانی که این سایت را برای قشری خاص می دانید چطور زمانی که به لهجه علی آبادی ها در سریال موهن پایتخت به لهجه شما تمسخر شد صدایتان در نیامد حالا با گرفتن بخشی از این منطقه خواهان هویت شده اید
نیما 11 تير 1390
چنین بود و زین پس هم چنان باد و نام پاک گرگان جاودان باد.
ناشناس 11 تير 1390
سلام
استدلال های آقای نصیبی خیلی منطقی بود.مدیران مازندران آنچه را دارند را نمیتوانند نگهدارند مثل امامزاده هاشم . آنوقت بفکر تسخیر املاک گلستانی ها میافتند.
عباس ابادی 11 تير 1390
انتشار این مقاله قدری دیر هنگام بود امیدوارم شمال نیوز همیشه پیشتاز بیان حقایق یاشد زنده باد ایران اسلامی سزفراز باد مردم محترم بحر گرگان
نا شناس 11 تير 1390
اگه دیوارهای گرگان خراب نمیشد الان روزی 20تا اتوبوس از زابل نمیامد وسط شهر.......
انتظاري 11 تير 1390
جناب اقاي نصيبي ايا سوال كردي سرمايه گذاران استان گلستان درسرزمين استان مازندران درشهرستان بهشهر (بعد از گلوگاه بسمت غرب) دراداره محيط زيست بهشهرچيكار ميكردندباستحضارجنابعالي و همه اهالي مازندران وگلستان به خصوص وزارت محترم كشورميرسانم تنها راه ورودي خشكي به جزيره ميانكاله ازشهرستان بهشهراست يعني اگر قرار است خودرويي وارد ميانكاله شود الزاما از گرگان به گلوگاه وسپس به بهشهر وبا پيمودن 180كيلومتربه منطقه مورد نظر خود ميرسد درصورتيكه ميانكاله با شهر بهشهر20كيلومتر فاصله داردوبه همين دليل اداره ثبت اسنادواملاك در زمانيكه شماازگرگان سفير صادر ميكرديد! درسال 1314جزيره ميانكاله با توجه به پلاك 10اصلي بخش 18شهرستان بهشهربنام بهشهر صادر گرديدوهمچنين به منظور حفظ وحراست از تالاب بين المللي جزيره ميانكاله سازمان محيط زيست كشورمديريت انرا به سازمان حفاظت محيط زيست استان واگذار كردند نه محيط زيست بهشهر.ضمنا سند صادره شامل اشوراده هم ميباشد.مزيد استحضار جنابعالي بعرض برسانم برابراسناد ثبتي سند گدوك(پاره تن مازندران ) سال 1346بنام مازندران ميباشد.


علي از قائم شهر 11 تير 1390
علي از قائم شهر
ازمطالعه نظرات مشخص مي‌شودكه عده اي از گلستانيهاي عزيز بدون درنظر داشتن هدف اصلي آقاي نصيبي كه باظرافت خاصي توجيه پياده سازي پروژه ساخت وساز درشبه جزيره آشوراده را مد نظر دارند، (حالا برچه اساسي ايشان اصراردارند اين پروژه مخرب زيست محيطي درمنطقه اجرا شود واساسأ چه نفعي دارند من نمي‌دانم )دچار احساسات ناسيوناليستي شده وبي جهت اصرار به ذكر اين مطلب دارند كه ما داراي يك فرهنگ بزرگيم،
بدون شك گرگان داراي يك فرهنگ بزرگ است،غير اين نمي‌تواند باشد،اما اصرار به جدايي واستقلال فرهنگي‌تان از استان بزرگ مازندران رانمي‌توانم درك كنم .بدانيد كه زمانيكه آرش كمانگير تمام جان ووجودش را در كمان خود گذاشت واز فراز قله دماوند درآمل غيوربا پرتاب تير مرز ايران وتوران را مشخص نمود مازندران بزرگ مهد تمدن ايران زمين گشت،
نسل جديد گلستاني‌هاي عزيز كه دوران يكي بودن مادروفرزند را به خاطر نداريد(مازندران وگلستان)بي احترامي شما به سرزميني مادريتان قابل توجيه نيست ،بدانيد كه عظمت شما در تعامل فرهنگي‌تان با مازندران بزرگ است،شما كه مدعي هستيد آشوراده مال شماست كه ماهم مي‌گوييم هست بايد بيشتر از ما مازندرانيها نگران سلامت محيط زيست اين منطقه باشيد،تا عده‌اي سود جو با ايجاد جنگ زرگري نتوانند خواسته‌ها ومطامع خويش را درمنطقه پياده كنند،هم‌استاني سابق ،سريال پايتخت را كه اخير‌أ ازشبكه ملي پخش گرديدكه به تمسخر شهر علي‌‌آباد مي‌پرداخت را يادت هست ،كه نه به قصد تمسخر علي‌آباد كه به قصدتمسخرفرهنگما ن بوده،آيا اين مسئولين نمايندگان ومردم مازندران نبودند كه به دفاع تمام قد ازفرهنگمون پرداختند،سهم شما از اين دفاع چقدر بود كه شبكه ملي مجبور به جمع‌آوري مصاحبه هاي گزينشي شد،آيا آنزمان مازندرانيها از اينكه علي‌آباد جزئي ازاستان گلستان است خودشان را به كوچه علي‌چب زدند وخودشان را كناركشينديا با تمام قوا به دفاع پرداختند
آيا هيچ مازندراني آنقدر غير مسئول است كه بگويد محيط زيست خودشان هست بگذار درب وداغانش كنند يا شهر آنها را مسخره مي‌كنند به ما چه ارتباطي دارد؟ گلستانيهاي عزيز شما را چه شده ؟آيا به اين زودي سرزمين مادريتان را فراموش كرده ايد؟آقاي نصيبي اطلاعات تاريخي‌تان تا به اين حد ضعيف است ياخودتان را به گمراهي مي‌زنيد ؟ايا گرگان فقط 60سال است كه به مازندران تعلق داشته؟ كيست كه نداند مازندران از اقوام هيركاني،تپوريءم ردها،..تشكيل شده وبنا به شرايطي دردوره‌هاي زماني مختلف به‌نام هيركانياءتبرستا ن وغيره نامگذاري گرديده ونام مازندران كنوني متشكل از تمام اين اقوام است
وشما چه بخواهيد وچه منكر شويد جزيي از اين فرهنگ بزرگيد ،واينكه شما با اين فرهنگ دشمني داريد بحث ديگري است،آقاي نصيبي لطفأ قلم را كه خداوند به آن سوگند ياد كرده درجهت صحيح آن بكار بگيريد ورسالت حرفه‌اي خود را بشناسيد وموجب گمراهي عده زيادي از هموطنان جوان گلستاني كه اطلاعات تاريخي زيادي هم ندارند نشويد!اما روي ديگرسخنم با شما دوست گرامي كه مكررأ به اسامي مختلف (غرب استاني وغيره)درجاهاي مختلف مغرضانه نظرميگذاري وناجوانمردانه بدون درنظر داشتن جانب حق وعدالت مازندراني را به تماميت خواه ومستبد محكوم مي‌كني وبدون اينكه بداني دعوا بر سرچيست!! واصلا برايت اهميت ندارد كه موضوع بر سر چه باشد،فقط بدنبال گل آلود نمودن آب وبهره برداري يراي خودت وگروهت هستي،بدان وآگاه باش دوران موش دوانيدن شما به سررسيده وسردسته شما(سردسته جريان انحرافي)به دنبال سوراخ موشي براي مخفي شدن مي‌گردد وبراي خودت بهتر است تا بيشتر از اين
بحر گرگان 11 تير 1390
در جواب اقای علی از قائمشهر باید عرض کنم در برادری دواستان مازنران و گلستان شکی نیست اما لفظ مادر و فرزند در حد مازندران و در شان تاریخ کهن گرگان نیست چون مازندران جوانتر از گرگان است !اگر قیاسی واقعی داشته باشیم به این نتیجه میرسیم که گرگان مادر اکثر شهرهای مازندران است ضمنا مشکل شما شرق استانیها اینه هنوز با تخیلات خود زندگی می کنید اشکال ندارد بگذارید برد کمان خیالی تان از موشک شهاب نیز بیشتر باشد!
رضا کیان 11 تير 1390
علی از قائمشهر تو اگر مثل اقای نصیبی مرد بودی فامیلیت را می نوشتی
چون می دانی که با کلمات فقط بازی کردی و بدانید که ما مردم نکا هم دوست داریم جزو گلستان شویم
ایمان 11 تير 1390
من تعجب میکنم دوستان مازندرانی چرا به جای دادن پاسخ منطقی سعی میکنند با عصبانیت چیزهایی رو وسط بکشند که اصلا به بحث ربط ندارد . لیوان آبی نوش کرده و بر خشم خود فائق آیید و سپس سعی کنید منطقی و محترمانه و با استدلال جواب دهید .
رمضانی 11 تير 1390
بنده توصیه میکنم بهترین راه حل مذاکرات و گفتگوی فی مابین و در نظر گرفتن منافع طرفین و صرفه و صلاح ملی میباشد . اینکه برویم و از داخل متون قدیمی نقشه هایی را پیدا کرده و به رخ هم بکشیم راه حل نمی شود. با عنایت به اینکه مازندران و گلستان همسایه های نزدیکی بوده و منافع آنها در هم گره خورده است . پیشرفت هر کدام از آنها به نفع دیگری و بر عکس عقب افتادگی یکی به ضرر دیگری میباشد.
دوستانه 11 تير 1390
دوستان دعوا نکنید. گرگان با گرفتن آشوراده هم به جایی نمی رسد. شهرستان گرگان الآن تمام امکانات استان را به خودش اختصاص داده تا مثلاً‌یک کلان شهر درست بکنه که شهرهای دیگر در مقابل آن ادعایی نداشته باشند. اصلاً گرگان دارد بندر ترکمن را استثمار می کند. پیشنهاد می شود بندر ترکمن، بندر گز و حتی تا کردکوی مجدداً به مازندران بزرگ متصل شوند تا از ظلم مضاعف گرگانیها خلاص شویم. ما اگر آشوراده را کیش ثانی بخواهیم داشته باشیم بهتر است که با بندر امیر آباد و میانکاله با هم داشته باشیم تا مجموعه بندر ترکمن، بندرگز، آشوراده، میانکاله و بندر امیر آباد با همدیگر یک شرایط رویایی را در مازندران بزرگ ایجاد کند. ما که از این گرگانی ها خسته شدیم. ما اصلاً‌تاریخ اونها را نمی خواهیم و زور گویی های اونها رو هم نمی خواهیم. ما را نجات بدهید.
معافی مدنی 11 تير 1390

جوابش درست است لیکن درشت درستی درشتی نماید نخست .
ایمانی 11 تير 1390
سز بحث سریال پایتخت نماینده علی آباد گفت با هماهنگی او و ... کار سریال پایتخت انجام شده . همچنین ما توهینی در آن سریال ندیدیم . مشکل شما است که فرق طنز و ... را نمیدانی . آن سریال هیچ توهینی به شمالی ها نداشت . شما بودید که زود جوگیر میشوید . در دنیای مدرن این مسائل حل است . زنده باد گرگان و درود بر غرب مازندران
به علی از قائمشهر 11 تير 1390
اگر در سده های دور مازندران و گرگان با هم هم بودند این شما مازندرانی ها بودید که تابع گرگان بودید . آقای علی از قائمشهر خودت متوجه میشوی با این کلی گویی ها چه میخواهی بگویی . جواب نویسنده مطلب را تو هم با استدلال و منطق بده و الکی اینور اونور نکش .
ضمنا نمیدانستیم در ادبیات شما هرکس بخواهد از مازندران جدا شود میشود جزو حلقه انحرافی.
شما هم نیازی نیست نگران محیط زیست آشوراده باشی . همان که مشکل زباله های بابل و پالایشگاه نفت میانکاله را حل کنید بس تان است . تو نمیخواهد با این افکار شوونیستی ات برای ما دایه مهربانتر از مادر بشی.
علی آباد 11 تير 1390
اولندش که از سریال پایتخت فقط آهنگ کتولیش مربوط به علی آباد بود ، لهجه اش مربوط به مازندران بود . بعدش هم که چه توهینی به مازندران و یا گلستان شد در این سریال ؟ کاراکترهای شمالی این سریال ، انسان هایی بسیار خونگرم بودند که فقط مشکلات گوناگونی برایشان ایجاد می شد . که اتفاقا صفا و صمیمیت در رفتار این خانواده شمالی موج می زد ، اگر منظور شما لهجه است که خوب مگه لهجه شما این شکلی نیست ؟ چه ایرادی داره ؟ مگر اینکه خودتون خوتون رو باور نداشته باشید. و لهجه تون رو مسخره کنید
هیرکان 11 تير 1390
علی آقا از قائمشهر عبارت آرش کمانگیر را در گوگل جست و جو کن . ببین چه می آید : " برخی معتقدند که منظور از آرش، حاکم پارتی گرگان بوده که به زور تیر و کمان دشمن را (به احتمال زیاد سکاها را) از مرز ایران دور کرده‌است. "

اون آرش کمانگیر هم که هی حرفش رو میزنید هم گرگانی است نه مازندرانی .
ما مستند حرف میزنیم اما شما ............ .
احسان 11 تير 1390
گلستان شده سیستان و بلوچستان شماره دو، تو مسیر مشهد زابلی و بلوچ بیشتر از محلی ها به چشم میان. برادر گرگانی به جای دندون تیز مردن برای میانکاله، استانت رو از دست زابلی نجات بده
سهراب 11 تير 1390
یا دوستانی که از سمت مازندرانیها نظر میذارن متوجه بحث و حرفهای ما نمیشن یا اینکه اصلا نمیخوان متوجه بشن . بچه های ما دهها بار اینجا و تو سایتها دیگه نوشتن که ما اصلا به دنبال میانکاله نیستیم . حالا شما که جواب ندارید هی میانکاله رو وسط بکشید . سخن ما بر سر آشوراده است که عده ای به هر قیمت میخواهند مانع توسعه این تک جزیره شمال بشند . پس خواهشن الکی بحث رو به سمت میانکاله نکشین . اینکه سیستانی ها تو گلستان زیاد شدن بحثش برمیگرده به دهها پیش و فعلا جاش نیست که اینجا درباره اش صحبت کنیم . فقط اینجوری که ما میدانیم نسل مازندرانی هم توی شهرهاش داره کمرنگ میشه . یه جا دست تهرانی ها دازه میافته یه جا ترکها یه جا کردها و .... . و در نهایت زنده باد گرگان و درود بر علی نصیبی
ترکمن 11 تير 1390
ما نقشه های تاریخی رو وقتی رو کردیم که متاسفانه بعضی اساتید دانشگاهی !!!! در مازندران به کل در حال انکار تاریخ گرگان بودن . اینها رو رو کردیم تا بعضی ها بعضی چیزا یادشان بیاد.
ضمنا این بحث رو بعضی دوستان مازندرانی با ذکر مطالب توهین آمیز و ذکر چند شایعه اغراق شده مبنی بر تصرف میانکاله توسط گلستانی ها رو کردند و ما هم چون بحث حیثیتی شده تا آخرش ایستادیم .
///////////// 11 تير 1390
شک ندارم که کسی که کامنت گذاشته گلستانی نیست چون من بندرگزی اصلا تفاوتی بین شهر خودم و گرگان به هیچوجه احساس نمیکنم . اما پروژه هایی که توی سالهای اخیر داره تو اون سه تا شهری که محمد نام برد در دست مطالعه است یا اجرا شده عبارتند از

بندرترکمن : پروژه گردشگری کاسپین .پروژه بزرگ گردشگری پارتیا
بندرگز : آغاز عملیات طرح بزرگ گردشگری با سرمایه گذاری 800 میلیارد دلاری عمانی ها
کردکوی : بیمارستان تخصصی قلب . پروژه بزرگ گردشگری درازنو و جهان نما
کردی 11 تير 1390
نویسنده مطلب زیبایی نوشته . من نمیدانم چرا به جای جواب دادن به نویسنده توهین میکنید ؟
زنده باد گلستان 11 تير 1390
دم بچه های سیستان گرم
دم زابلیها گرمتر
استان رو بگیرن بهتر از شما نازندرانیهایی که خودتون رو بیشتر می بینید تا دیگری
درود بر شرفشون
درود بر گل سیستان
طوسان 12 تير 1390
واقعاً جالبه استانی که تا حدود 13-14 سال پیش اصلاً موجودیت خارجی نداشت و یک قسمت کوچکی از استان قهرمان مازندران بود حالا دم از این میزنن که میانکاله جزو گلستان . حرمت امامزاده رو باید متولیش داشته باشه واقعاً متاسفم .....
رضایی 12 تير 1390
مرسی از نویسنده مطلب .
پاسخ ها به این نظر
رضا از گرگان 9 مرداد 1393
واقعا متاسفم مثلا ما همسایه ایم این حقمونه برادر عزیز
اون زمان که شما وجود نداشتین گرگان زمین پایتخت ایران بود حالا واسه من داری از اینحرفا میزنی
نا شناس 12 تير 1390
خيلي وقته بجاي اسملستان بايد بگيم زابلستان
نا شناس 12 تير 1390
اصلا گرگان حتی در حد آمل ما نیست ، چه رسد به بـابــل بـزرگ و ساری کبیر ما که کا کازندرانی ها بخواهیم با آنها رقابت کنیم..بـابــل و ساری دارند میشند کلانشهر ، گرگان چی؟؟!
بندرگز 12 تير 1390
اتفاقا ما بندرگزی ها از وقتی که از مازندران جدا شدیم تازه معنی مدیریت شهری و توزیع عادلانه اعتبارات استانی رو فهمیدیم . بندرگز از وقتی که استان گلستان مستقل شده ، شاهد پیشرفت های بی نظیری بوده . و همین پیشرفت ها هم باعث شده که الان غرب مازندران تمایل به پیوستن به ما رو داشته باشه الکی از مازندران نیایین اینجا به اسم بندرگز و بندرترکمن و ..... کامنت نذارین که هیچ رقمه قابل باور نیست .
نا شناس 12 تير 1390
چقدر استان بیخودی داریم
فرشاد راعی 12 تير 1390
راعی از آمل
اولا آرش کمانگیر مازندرانی بوده و از کوه دماوند در آمل مازندران تیری به سمت مرو پرتاب کرده و پس از پرتاب تیر خود جان سپرده و میگویند آرش از اهالی همان منطقه بوده، چرا که هرساله آیین گرامیداشت آرش کمانگیر در پای کوه دماوند در شهر رینه شهرستان آمل توسط بومیان آن منطقه برگزار میشود و این آیین قدمت زیادی دارد و به گفته پدران ما که میگویند پدرانمان این جشن ها را به یاد داشته اند و از طرفی در سوگ مرگ آرش بوده اند و از طرفی در شادی بیرون راندن دشمن. این جشن با نام تیر ماه سیزده شو برگزار میشود و در قدیم الایام تا چند روز ادامه داشت و ابتدای آن سوگ و ماتم بود و انتهای آن جشن و خوشحالی چرا که گویند تیر آرش چندین روز در آسمان بود که البته این مورد افسانه است ولی سوگ آرش از واقعیات تاریخی است و اینکه فردوسی بزرگ پس از فرار از دربار مرو خود را به دربار پادشاهی آمل رساند و مدتی در آمل مانده و از رسوم مردم آمل خبر داشت و داستان آرش را به اینگونه حماسی کرده و جنگ ایران و توران در بزرگترین آوردگاه آمل شروع شد که اسپهبد قارن از ساری و ملک بهمن (ملک الجبال) از لاریجان آمل آنهمه افتخارات ایجاد کردند.
و یک نفر گفت مازندرانی ها تابع گرگان بودند!!!!!!! عزیز من ایالت ظبرستان زمانی از شهر قدیمی جرجان (گنبد کاووس فعلی) تا قسمت های شرقی گیلان ادامه داشت، حال سوال بنده این است که گرگان که در قسمت کاملا شرقی این منطقه قرار دارد چگونه میتوانسته حکمران خوبی باشد؟ بنده به این سوال پاسخ میدهم. در ان زمان که آمل شهر پایتخت ایالت طبرستان بوده است گرگان(یا همان جرجان) یکی از مشکلات پادشاهان طبرستان بوده است چرا که همیشه مورد هجوم حاکمان مرو و خراسان قرار میگرفت و این شد که یکی از حاکمان مذهبی طبرستان ، ناصرالحق (اطروش که هم اکنون مقبره او در قسمت پایین بازار آمل موجود است و زیارتگاه شیعیان زیدیه جهان و مخصوصا یمن میباشد) پسر عمی خود را به سرداری قلعه ساری فرستاد تا گرگان را از خراسان بیرون کشد و امامزاده ای که در کنار شهر جرجان (گنبد کاووس) قرار دارد از اینروست.
درمورد مدیریت شهری مازندرانی ها همین را بگویم که وقتی از مرز مازندران به سمت گیلان میرویم یعنی زمانی که دقیقا از رامسر زیبایمان عبور میکنیم نبود مدیریت شهری را متوجه میشویم هیچ کس امروز نمیتواند رامسر در غرب استان مازندران را با شهرهای همسایه آن در استان گیلان مقایسه کند. و یا اینکه همه ساله این استان مازندران است در جذب توریست رکورد کشور را می شکند.
از دوستان خواهشمندم واقعیت ها را فراموش نکنند و تاریخ را تحریف نکنند. این منطقی نیست که بگوییم مازندرانی ها تابع گرگان بودند که اگر اینگونه بود پس چرا طبق شواهد و اسناد تاریخی در آمل 4 قلعه دفاعی وجود داشت؟ و یا اینکه قدیمی ترین مدرسه علمیه ایران در آمل قرار دارد؟ (یا گرگان پایتخت نبوده و یا اینکه آمل جزء آن منطقه که شما میگویید نبوده.
امروز گزگان همه چیز را برای خود میخواهد و میبینیم که این چاقی گرگان ، لاغری شهرهایی همچون بندر گز و بندر ترکمن را به دنبال دارد و در سفری که تا گنبد کاووس داشتم متوجه این ناعدالتی ها در سیستم مدیریت شهری استان گلستان شدم. مثلا در ایام عید وضعیت ساحل شهرستان بندر گز به آن صوزت بود، ما نباید مسئولین شهری بندر گز را مقصر بگیریم ، مقصر اصلی مسئولین استانی هستند که عادلانه بودجه را تقسیم نمیکنند و یا اینکه چندین بار سیمای گلستان شهر تاریخی جرجان را همان شهر گرگان امروزی خوانده در حالی که این شهر در گنبد کاووس فعلی قرار دارد و همانگونه که میبینیم گرگان دارد دست به دزدی تاریخی میزند. و اخیرا این دزدی تاریخی تا حدودی کار مراکز استان ها شده و برای افزایش قدرت خود دست به تحریف تاریخ میزنند که کاریست بس ناپسند.
.............. 12 تير 1390
شمال نیوز چرا نظر بچه های گرگان رو تایید نمیکنه ؟
رضوان 12 تير 1390
اول برید صحیح تایپ کردن رو یاد بگیرید

" خيلي وقته بجاي اسملستان بايد بگيم زابلستان "

معلومه که سطح سواد اونهایی که میان علیه گرگان نظر میذارن چقدره
نا شناس 12 تير 1390
آقاي راعي از آمل از اطلاعات تاريخي مفيدتان بسيار ممنونم،مردمان شريف مازندران آنقدر عادلند كه با درايت خاصي بودجه استان را دركل استان به طور عادلانه توزيع مي كنند وشايد دركشور استاني به مانند مازندران نداشته باشيم كه مشكل تمركز گرايي نداشته باشد،امكانات درتمام شهر‌هاي استان به صورت يكنواخت پراكنده شده،مثلا اگر از قائمشهر وارد ساري شوي اگر نداني متوجه نمي شوي كه وارد مركز استان شدي ،يا تفاوت امكانات خاصي بين بابل وساري نيست ،شايد ساري تنها مركز استاني باشد كه فرودگاه ندارد اما شهرستان كوچك وتازه تاسيس مياندرود داراي فرودگاهست ويا نوشهر داراي فرودگاهست واين از افتخارات مازندراني‌هاست، واگر كم‌وكاستي وجود دارد بضاعت دراين حد است ،اما گرگاني‌ها كه هيچ تاريخي ندارند وبه استناد اسناد آقاي راعي جرجان قديم مربوط به شهر گنبد فعلي مي باشد دست به دزدي تاريخي مي زنند وتمام امكانات استان گلستان را صرف گرگان كرده وشهر‌هاي كوچكترش را به زير پا له ميكند.
ناشناس 12 تير 1390
گرگان سابقه ی پایتختی در دوران آل زیار را داره . گرگان با 315000 نفر در حال حاضر بعد از رشت دومین شهر بزرگ شمال هست و ساری با 280000 نفر سوم و بابل با 230000 نفر چهارم و آمل با 220000 نفر پنجمین شهر هست . گرگان از رشد بیشتری برخوردار بوده و کاملا مهاجرپذیر هست . بارها سیمای گلستان اعلام کرده که گرگان استر آباد هست و گنبد گرگان تاریخی هست پس الکی نگید که گرگان دست به دزدی تاریخی زده . گرگان بیشتز از اینکه به فکر خودش باشه به فکر شهرستانهای استان هست . هنوز هم دوستان غرب مازندرانیم از عدو عدالت و تبعیض شرق مازندرانیها گله مند هستند. اصلا میتونید از مردم گلستان بپرسید از زمانیکه استان شدید وضعتون بهتر شده یا قبلا بهتر بود که همه میگن الان بهتر شده . بیایید حقایق رو بگیم و بدون تعصب نظر بدیم و به همدیگه نهایت احترام رو بذاریم
مریم 12 تير 1390
آقای راعی یه جستجوی کوچک دراینترنت ، به شما نشان می دهد که آرش حاکم پارتی گرگان بوده است .
در ضمن یه لطفی کنید همین چیزهایی که گفتید رو روی همین نقشه به ما نشون بدید ، والله ما که هرچی نقشه ها رو زیر و رو کردیم اسمی ، اثری ، چیزی از مازندران یا همون تبرستان شما پیدا نکردیم.
نا شناس 12 تير 1390
خوبه حالا ثروتمند ترین شهر شمال یعنی آمل تو وسط استان مازندرانه، وگرنه هر استانی میگفت آمل زمانی تو استانش بوده..... اگر بخواهیم ضریب رشد استان گلستان بعد از جدایی از مازندران رو حساب کنیم باید پیشرفت کل کشور رو هم در نظر بگیریم و نباید بگوییم که از مردم استان گلستان سوال بشود که آیا از مازندران جدا شدند برایشان بهتر است یا نه،،،، چون همه جا با گذشت زمان پیشرفت میکنند مهم تراز و شیب رشد هست..... آیا تمام شهرهای استان گلستان به اندازه شهرهای استان مازندران پیشرفت داشته؟
مازندران هنوز به گلستان مسئول و مقام ارسال میکند نمونه اش همین قناعت که آملی هست، پس نگویید مازندران تابع گرگان است که کاملا مسخره و خنده دار است. ما اگر دستمان را تا ته در عسل فرو ببریم و در دهان شما بگذاریم شما دستمان را گاز میگیرید... خوبه حالا کانال انتقال آب غرب استان مازندران اجرایی میشه و آبش به سمت استان گلستان میاد... این در عوض دست شما درد نکنه و تشکر شماست.
کاردان 13 تير 1390
در جواب برادر مازنی مان باید بگوییم هنوز انتقال آب غرب مازندران که خودشان از آب استانهای دیگر سرچشمه میگیرد بعلت کارشکنی های بعضیها هنوز شکل نگرفته.بس کنید این مشاجره هارا دیگر.ما همه ایرانی هستیم و هموطن.گلستانیها هم تولید گندم بالایی دارند نه تنهابه آمل بلکه به اکثر نقاط ایران عزیز.
امیدی از گرگان 13 تير 1390
جناب آقای راعی در مورد چیستی اسطوره و نحوه شکلگیری آن بیشتر تحقیق کنید. دوست آملی دارم که ادعا می کرد اسطوره آرش کمانگیر اهل کمانگرکلای بابل بوده!!!!!!! با عرض پوزش باید بگویم اطلاعات تاریخیتان نیز بسیار ناقص است یا شاید خود خواسته ناقص ارائه می کنید.
مخالف راعی 13 تير 1390
آقای راعی الان چون آیین گرامیداشت آرش در پای کوه دماوند برگزار میشود آرش کمانگیر آملی است ؟ استدلالتان این است ؟
راستی درسته رینه لاریجان هم در فکر پیوستن به تهران است ؟
قله دماوند آمل 13 تير 1390
جعفری از لاریجان آمل

نه برادر خواب دیدی خیر است ، به کوری چشم همه ی بد خواهان ، 17 تیر روز ملی بزرگداشت قله دماوند آمل در رینه با حضور مسولین آملی برگزار خواهد شد ، دوستان آملی و مازنی اگر مایل به حضور هستند به دانشگاه رینه ی آملی بیایند.

در ضمن دوست عزیز
ما خودمان لاریجانی هستیم ، تمام اجدادمان هم لاریجانی بودند ، لاریجان آمل دیار بزرگان شهر است ، علامه میرزا هاشم آملی ، علامه حسن زاده ی آملی ، آیت الله آملی لاریجانی و ..... !

با این حرفت نشان دادی که نه تنها از آمل چیزی نمیدانی ، بلکه تا به حال گذرت به آمل و لاریجان آمل نیفتاده !!

هم اکنون روسای دو قوه از قوای 3 گانه ی ایرانمان آملی هستند ، همین استاندار شما آقای قناعت آملی هست و ده ها نفر دیگر که مجال معرفیشان نیست .

راستی همشهریان آملی بهتر است به فکر امامزاده هاشم خودمان باشیم ، تا به حال فکر کرده اید که چرا بعد از این همه حرف و حدیث در مورد امام زاده هاشم آمل و پلور پاره ی تنمان ، یا در مورد گدوگ سوادکوه ، نمایندگان مازندران جز در چند مورد اعتراض کلامی کار دیگری انجام نداده اند ؟!!

اکنون زمان انتخابات است ، بعد از انتخابات همه چیز فروکش میکند تا انتخابات بعدی !!
اگر لهن سخنانم کمی تند بود ، عذر میخواهم .
یا حق
ب 13 تير 1390
آرش کمانگیر اصالتی بـابــلی داشته..
فرشاد راعی 13 تير 1390
اولا رینه و لاریجان به هیچ وجه به فکر پیوستن به تهران نیستند، پس بیخود مغلطه نفرمایید! این تهران هست که دوست دار جاذبه های استان مازندران در لاریجان آمل هست و از اونجا که آملی ها همچون آرش کمانگیر به فکر شهرستان و استان خود هستند جازه همچین غلطی رو به تهران نمیدن چون قانون تقسیمات کشوری یک قانون مهم است. در مورد انتقال آب غرب مازندران هم باید بگویم بعد از آماده سازی سد بزرگ هراز آمل این پروژه اجرایی میشود و مازندران یعنی هم غرب و هم شرق و هم مازندران مرکزی. در مورد آرش کمانگیر هم باید بگویم که روستای کمانگرکلای دابو در شهرستان آمل قرار دارد و اصلا حرفی از بابل شهر همسایه عزیز زده نشد و بی دلیل بین آملی ها و بابلی ها اختلاف نیندازید. آملی ها و بابلی ها در لشگر 25 کربلای افتخار آفرین در کنار هم جنگیدند و با هم اختلاف نداشتند و ندارند و امروز همین انتقال آب از آمل به بابل شاهد این دوستی است. پس مغرضانه نظر ندهید. پس اسطوره آرش کمانگیر برای شما مشخص شد؟! کمانگر کلای دابو به قول شما زادگاه آرش کمانگیر در شهرستان آمل قرار دارد که این موضوع را تازه متوجه شدم و شاید شایعه باشد که حتما از این روستا هست ولی در آملی بودن آرش کمانگیر و به عبارت کلی تر مازندرانی بودن آرش کمانگیر شکی نیست (یعنی آرش کمانگیر طبق ادعای یکی از دوستان گرگانی نبوده و شما در ادامه پروژه تاریخ دزدی و تحریف تاریخ و افسانه ها این سخن را بیان فرمودید.) هرچند اینکه مراسم سوگواری پهلوان آرش کمانگیر در پای دماوند و همچنین در برخی از روستاهای پایین دستی و جلگه ای شهر آمل نشان از آملی و مازندرانی بودن این پهلوان ایرانی دارد. اگر نتوانسید جواب را به صورت منطقی و مستند دهید به فکر اختلاف افکنی بین مازندرانی ها نباشید که شکست خواهید خورد. در پایان سخنی با هم استانی های عزیز که فکر نکنم نظر دوستان غرب استانی باشد، غرب مازندران یعنی کل مازندران و نگین ایران... شرق مازندران یعنیکل مازندران و نگین ایران ... مازندران مرکزی یعنی کل مازندران و نگین ایران
فرشاد راعی 13 تير 1390
راعی از آمل
الآن من در عجبم که غرب مازندران چطوری باید به استان گلستان وصل بشه؟؟؟؟!!!!!!
یکی از دوستان گفتند که ::::::::
#"""""""""" اتفاقا ما بندرگزی ها از وقتی که از مازندران جدا شدیم تازه معنی مدیریت شهری و توزیع عادلانه اعتبارات استانی رو فهمیدیم . بندرگز از وقتی که استان گلستان مستقل شده ، شاهد پیشرفت های بی نظیری بوده . و همین پیشرفت ها هم باعث شده که الان غرب مازندران تمایل به پیوستن به ما رو داشته باشه الکی از مازندران نیایین اینجا به اسم بندرگز و بندرترکمن و ..... کامنت نذارین که هیچ رقمه قابل باور نیست ."""""""""""""
این ما مازندرانی ها نیستیم که به نام بندرگزی ها نظر میدهیم .... این شما گلستانی ها هستید که به نام غرب مازندران نظر میدهید و همچنین به دنبال شایعاتی بی اساس به فکر اختلاف افکنی بین آملی ها و بابلی ها هستید که اینبار کور خواندید.
******* مدیریت محترم سایت شمال نیوز لطفا IP فراد نظر دهنده را چک کرده و معلوم کنید چه افرادی با نام های مختلف در این سایت نظر میدهند.******
حسینی 13 تير 1390
حسینی (چمستانی) از آمل
نظراتی که برخی دوستان در مورد کامنت آقای راعی دادند کاملا مغرضانه هست و معلومه که میخوان بین آمل و بابل و در کل بین مازنی ها اختلاف افکنی کنن. وگرنه رینه لاریجان و تهران چه ربطی داشت به آنها که این حرف ها را پیش کشیدند و یا اینکه هنوز نمیدانند کمانگرکلا یکی از روستاهای بخش مرکزی آمل هست. جالبه واقعا... از دوستان عزیز مازنی هم مییخوام که خام حرف های صد رنگ این گرگانی ها نشن. یه دوست کنبدی در دانشگاه دارم که میگفت گرگانی ها خالی بند هستن. و یا همین دوستم میگفت چندین بار گرگان اعلام کرد شهر قدیمی جرجان در گرگان امروزی قرار داره که گنبدی ها با نامه نگاری و اعتراض جلوی این تحریف تاریخی گرگانی ها را گرفتند. فقط مراقب باشید.
پیمان 13 تير 1390
آقای رمدانی با من مشکلی داری ؟
اخه با هر اسمی نظر بدم ، به هر حال نظرم ثبت نمیشه ، یادته میگفتی توهین به افراد رو درج نمیکنیم ، من توهین نکردم ، اما درج نکردی ، در حالی چند روز قبل (در پستی که مربوط به وصیت علامه میرزا هاشم آملی بود ) ، کامنتی رو درج کردی با این محتوا " ای برادران کذاب به وصیت پدر عمل کنید "
نمیدونم شاید این نظر از نگاه شما توهین نباشه ، اما نظرات من همشون توهین محسوب میشن !
البته خدا وکیلی دیگه عادی شده برای من !
یا حق
میثم مرادیان 13 تير 1390
امان از این بـابــلی ها. .آرش کمانگیر رو هم بـابــلی کردند
البته من در جریان نیستم ، شایدم مال بـابــل باشه
نا شناس 13 تير 1390
نه برادر خواب دیدی خیر است ، به کوری چشم همه ی بد خواهان ، 17 تیر روز ملی بزرگداشت قله دماوند آمل در رینه با حضور مسولین آملی برگزار خواهد شد ، دوستان آملی و مازنی اگر مایل به حضور هستند به دانشگاه رینه ی آملی بیایند.

در ضمن دوست عزیز
ما خودمان لاریجانی هستیم ، تمام اجدادمان هم لاریجانی بودند ، لاریجان آمل دیار بزرگان شهر است ، علامه میرزا هاشم آملی ، علامه حسن زاده ی آملی ، آیت الله آملی لاریجانی و ..... !

با این حرفت نشان دادی که نه تنها از آمل چیزی نمیدانی ، بلکه تا به حال گذرت به آمل و لاریجان آمل نیفتاده !!

هم اکنون روسای دو قوه از قوای 3 گانه ی ایرانمان آملی هستند ، همین استاندار شما آقای قناعت آملی هست و ده ها نفر دیگر که مجال معرفیشان نیست .

راستی همشهریان آملی بهتر است به فکر امامزاده هاشم خودمان باشیم ، تا به حال فکر کرده اید که چرا بعد از این همه حرف و حدیث در مورد امام زاده هاشم آمل و پلور پاره ی تنمان ، یا در مورد گدوگ سوادکوه ، نمایندگان مازندران جز در چند مورد اعتراض کلامی کار دیگری انجام نداده اند ؟!!

اکنون زمان انتخابات است ، بعد از انتخابات همه چیز فروکش میکند تا انتخابات بعدی !!
اگر لهن سخنانم کمی تند بود ، عذر میخواهم .
یا حق
نا شناس 13 تير 1390
مازندران یعنی اصالت هزاران ساله.....
در زبانهای بین المللی گویشی به نام گرگانی وجود ندارد ولی گویش مازندرانی وجود داردو این یعنی هویت...
برید دنبال هویت گرگانی های عزیز......................
پاسخ ها به این نظر
رضا از گرگان 9 مرداد 1393
گویش گرگانی وجود داره و وجود داشته خالیبندیم نکن
نا شناس 13 تير 1390
این دریای بدبخت تا حالا 100 تا اسم داشته یکیشم گرگان...
خزر-کاسپین-"مازندران"و.......
این که نشد دلیل پسر خوب..............
فرشاد راعی 13 تير 1390
حالا برای گرگانی ها مشخص شد که ما مازنی ها علاوه بر اینکه از گرگان تبعیت نمیکنیم بلکه تمام تغییرات گرگان را هم رصد میکنیم پس به خیال باطل مگرایید.
فرشاد راعی 13 تير 1390
آقای گرگانی عزیز شما غصه لاریجان آمل را نخور، لاریجان از آمل جدایی ناپذیره و این حرف شما بیشتر شبیه جوک بود. شما غصه شهرتو بخور که پر شده از زابلی
در ضمن آرش کمانگیر اهل کمانگرکلای دابوی آمل بود
سلمان 14 تير 1390
توی شهرها و روستاهای دور و بر گرگان هم فامیل کمانگر و کمانگیری زیاده . پس خواهشا سعی نکنید با این استدلال های خنده دار رو لب ما لبخند بیارید.

نکته بعدی هم اینکه به جای های و هوی های مغلطعه کارانه جواب نویسنده مطلب و دو تا نقشه تاریخیش رو بدید
اکبر ی 14 تير 1390
ما بـابــلی ها به هیچ عنوان با امل مشکلی نداریم. . اگر هم مشکلی باشد ( که اندکی از همشهری های ما هستند ) با ساری مشکل دارند ، آنهم بر سر مرکزیت استان.. والا بـابــل و بـابــلی با هیچ یک از شهرهای استان مشکلی ندارند و برای همه احترام قائل هستند
در ضمن آرش کمانگیر مازندرانی هست ، حالا بـابــلی یا املی فرقی ندارد
نا شناس 14 تير 1390
تا اونجا که بنده نظرات رو دنبال میکنم، دوستان گرگانی شما بحث کمانگرکلا و از این دست مسائل را پیش کشیدند، کمی به نظرات بالا دقت کنید متوجه می شوید که شما این حرف ها را زدید و ما هم گفتیم اگر به روستای کمانگرکلا باشد آمل هم روستایی به نام کمانگر کلا دارد که خیلی هم وسعت دارد و در قدیم الایام که آمل شهری بزرگ بود کمانگرکلا همچون میله یکی از شهرک های اطراف آمل بود مثل شهرک الاهلم....

و اما در مورد دو نقشه جعلی شما گرگانی های عزیز :

در مورد نقشه اول باید بگویم که شما گفتید اگر یک خط فرضی رسم کنیم!!!!!!!!!!! جای تعجب دارد از شما به اصطلاح با سوادها.... مگر در نقشه خط فرضی میکشند؟ اگر نقشه دیده باشید متوجه میشوید که مرزها هیچ وقت به صورت مستقیم نمیباشند، پس خط فرضی (فرضی) نقشه اول کاملا اشتباه است و درضمن باید بگویم که جاده ای که در خشکی به سمت شبه جزیره و تا دل خلیج میرود از سمت بهشهر و مازندران ادامه میابد، پس گرگان هیچگونه حقی ندارد.. یعنی اینکه بیشتر مردم ریشه بهشهری و مازندرانی دارند حال آنکه ما همه طبرستانی هستیم.

و در مورد نقشه دوم باید بگویم که در نقشه عهد هخامنشی کلمات فارسی روان و انگلیسی بیگانه چکار میکند؟ مگر در آن زمان اینگونه زبان ها رایج بوده است؟

درضمن بنده باید بگویم که هر کسی میتواند با دست بردن در نقشه ها از خود نقشه سازی کند....... شما اگر راست میگویید و اگر حرفه ای هستید حداقل آدرسی از کتاب محتوی نقشه به ما میدادید تا ما بتوانیم به آن رجوع کنیم

................... و در آخر به نظر بنده تمام مکاتبات این آقای نویسنده در جهت پیشبرد اهداف چند سرمایه گذار است که هم محیط زیست آن منطقه زیبا را برهم میزنند و هم گرانی و بدبختی را به آن منطقه به ارمغان می آورند. اگر راست میگویید از نیروهای بومی استفاده کنید ، چرا از کشورهای خارجی؟؟؟؟؟؟

مثل اینکه مازندرانی ها مسئله را جدی نگرفتند بنابراین استان های مختلف همچون گلستان و تهران و سمنان و البرز قصد سرمایه ها و میراث مازندران عزیز را کردند.(شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لف لف خورد گه دانه دانه) قصد جسارت نداشتم. کلی بود.
موسویان 14 تير 1390
بابا مازنی های عزیز ول کنید این گلستانی هارو . .
اصلا اونها در اون حد و اندازه ها نیستند که ما بخواهیم باهاشون بحث و کلنجار داشته باشیم . .
در ضمن بـابــلی ها و املی ها هیچگونه کدورتی ندارند و مانند یک برادرند و اگر مشکلی هم باشد که امیدوارم نباشد بین بـابــل _ساری بوده که انشاالله با مرکزیت بـابــل بـزرگ در استان حل خواهد شد
موسویان از بـابــل کبیـر
زمانی 14 تير 1390
جناب آقای نصیبی، نگارنده محترم مقاله حاضر، با سلام ضمن احترام به دیدگاه و ادعای غیر کارشناسی و غیر مستند مطروحه در نوشتار جنابعالی به استحضار می رساند: " ادب، بازدارنده است". استعمال الفاظ ناشایست و وَهن آور در رسانه ها و مطلب ارسالی شما و به کار گیری کلماتی مانند " زورگویی، هیاهو ....." شایسته شان یک " روزنامه نگار فعال" گرگانی، صرفنظر از مسئولیت قانونی آن نبوده و نخواهد بود.موضوع به آن سادگی و عوام پسندی مطروحه در مقاله جنابعالی و استنتاج غیر کارشناسی شما به لحاظ عدم اطلاع از وضعیت حقوقی، قانونی، تاریخی و بین اللمی میانکاله نیست؟!. هر گونه اعلام نظر در این رابطه مستلزم مطالعه همه جانبه و کارشناسی در ابعاد تاریخی، حقوقی،سیاسی و بین المللی موضوع ، بطور مستند بوده و ادعای غیر مستند و یک سویه شما، اساساً فاقد اوصاف یاد شده است. لذا، محمول نمودن ادعای شما به واقعیت و تاکید بدان و تلاش غیر موجه جهت ترویج و تههیج افکار عمومی نمایندگان و گلستانی های محترم و رهنون ساختن به استفاده از ظرفیت های قانونی آنها در این ارتباط محل تامل و تعجب است! گرگان و بهشهر به سان دو برادر همزاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بوده و از تعلقات منطقه ای و اجتماعی ناگسستنی برخوردارند. هیچ کس منکر هویت و پیشینه تاریخی و باستانی گرگان نبوده و لزومی هم به این مهم نخواهد بود!. بررسی موضوع از حیث تاریخی،حقوقی، قانونی و بین المللی طی دو مقاله تحقیقی و مستند مبسوط و تهیه شده از سوی اینجانب در آتیه نزدیک به سایت حاضر و دیگر سایت ها و رسانه های مرتبط ارائه خواهد شد. بر این اساس، در تعلق تاریخی و حقوقی و بین المللی میانکاله به شهرستان فعلی بهشهر در استان مازندران تردیدی نبوده و مستندات ارائه شده در آن مقالات از جهات مزبور نیز موید این مهم می باشند. نقشه و کروکی غیر مستند و فاقد شناسنامه ارائه شده از سوی شما در مقاله جنابعالی فاقد مطالعه همه جانبۀ موصوف بوده و محمول ساختن موضوع بنا به ادعای غیر کارشناسی شما به گرگان فاقد هرگونه وجاهت حقوقی و قانونی نیز است. در همین ارتباط، پرسش مطروحه از سوی اینجانب در سایت مازندنومه مبنی بر ارائه و معرفی شناسنامه و مستند نقشه و کروکی مزبور تاکنون بدون پاسخ مانده است.پیشنهاد می گردد برای اطلاع بیشتر از پیشینه تاریخی و باستانی بهشهر به مقاله مبسوط اینجانب در سایت مازندنومه به نشانی www.mazandnume.com منتشره در تاریخ 11/11/1389 در قسمت آرشیو مقالات مراجعه و شناخت بیشتر و برداشت بهتری نسبت به تاریخ و فرهنگ و سابقه این منطقه باستانی و تاریخی و نقش آن در تحولات منطقه ای و بین المللی داشته باشید: با احترام و امتنان؛ زمانی، وکیل پایه یک دادگستری( تهران)
ساری 14 تير 1390
ساری پایتخت ابدی مازتدرانه آقای بابلی عزیزززززززززززز !!!
نا شناس 18 تير 1390
دوست عزیز که معنای پیوستن غرب مازندران به گلستان برات مبهمه ، همانطور که گلستان بعد از استقلال از مازندران ، پیشرفتهای بسیار زیادی داشته ، غرب مازندران هم بعد از استقلال مسلما شاهد همین پیشرفت ها خواهد بود . وقتی تنکابن و چالوس و نوشهر و نور و.... شاهد تحولات عظیمی هستند که بعد از استان شدن گلستان برای شهرهای گلستان اتفاق افتاده ، از این حرکت استقبال می کنند . و ماهم برای موفقیت آنها دعا می کنیم چراکه می دانیم تا این استقلال رخ ندهد ، استعداد ها و پتانسیل های شهر های غرب مازندران شکوفا نخواهد شد . همونطور که ما از چنگال زیاده خواهی و حرص و آز شما رها شدیم امیدواریم که این اتفاق برای آنها هم بیفتد .
در ضمن شما بهتره برین مشکلات خودتون رو حل کنین ، شما ها همین الانش هم سر مرکز استانی ساری و بابل با هم جنگ دارید!
نا شناس 19 تير 1390
بساری به دلیل موقعیتش (یعنی واقع شدن در قسمت شرقی استان) نمی تونه مرکز استان بمونه... بابل هم به دلیل وضعیت شهری و تراکم جمعیتش و باز هم واقع شدن در شرق استان نمیتونه عدالت در استان رو برقرار کنه
درضمن ، فکر نکنم دعوای خانوادگی مازنی ها به شما ربطی داشته باشه.. پش نخود هر آشی نشین.
چنین گفت فردوسی پاکزاد: که مازندران شهر ما یاد باد ...... همیشه بر و بومش آباد باد
سوشیانت 12 مرداد 1390
فکر نمی کردم ایرانیها اینقدر نژاد پرست باشند
شما که نمی دونی زابلیها چرا اومدن گلستان واسه خودت زر نزن
afsari 15 شهريور 1390
با سلام به دوستان گرگانی اولن شما بفهمین چیمیگین تا بعد: اول اینکه زبرستان و جود داشت نه گرگانی بود نه گلستانی نه آذربایجانی و تا همین پیروز جمگل گلستان در مازندران بود و شما تا چند سال پیش جزو مازندران بودین گلستانی نبوده و اینکه چطور این حرف مسخره رو می زنید میگید روی نقشه زبرستان نبود موقعه ای که اولین ایل ایرانی آمد در کنار رود هراز چادر زده اند و آرش کمانگیر چگونهگرگانی بود که گرگانی وجود نداشت و الان به اسم گرگان بودهولی در قدیم مازندران بوده و چطور آرش در کوه دماوند مازندران تیر انداخته و انجا ساکن بوده و جشن تیر ماه ۱۳ در مازندران گرفته میشه ولی شما میگید گرگانی هستش این نکته بسیار زیبا همراه با خنده بوده که ان سا الله برای دوستان لطیفه آرش گرگانی رو تعریف می کنم بدرود
آشوراده 18 اسفند 1392
با سلام و خسته نباشید- خدمت همه اونهایی که نظر میذارن-
این مازندارنی ها که اینقدر دلشون واسه محیط زیست می سوزه و اون بنده خدای از همه جا بی خبر که میگه، چون آشوراده مال اوناست دلیلی نمیشه نسبت بهش بی توجه بود! باید بهش گفت چرا زمانی که بندرامیرآباد رو می ساختن دهنت رو گل گرفته بودی و از این درفشانی ها نمی کردید! چرا همه تون اونموقع خوابتون برده بود و کسی حرفی نمی زد. به این نماینده هاتونم بگید با 13 تا امضا نمی تونن وزیرکشور رو استیضاح کنن. بهتره دلتون واسه شهرهای خودتون بسوزه که چند سال دیگه زیر اینهمه آشغال و زباله دفن نشین. بهتره به مسائلی که بهتون ربط نداره مشغول نشید چون واقعاً گلستان به شما ربطی نداره، امیدوارم دلتون واسه چیزهای دیگم بیشتر بسوزه- از مازندران که می خوای رد شی بری تهران کاملاً مشخصه که چطور عادلانه بودجه هاشو تقسیم کردند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.363 seconds.