.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
از سیر تا پیاز یک اجلاس منطقه ای در مازندران
اجلاس جوانان خزر ؛ از رهاورد ابتدایی تا تردید در دبیرخانه دوستی
شمال نیوز : حضور خانوادگی برخی مجریان نشین این اجلاس درحالی بود که هزینه هر شب اقامت در هتل پارسیان خزر در چالوس به ازای هر اتاق دو تخته شبی ۸۰۰ هزار تومان بوده است و تحمیل این هزینه گزاف بر دوش استان مازندران چندان قابل توجیه نیست....

شمال نیوز :  دومین اجلاس مسئولان امور جوانان کشورهای حاشیه دریای خزر درحالی پایان یافت که دستاوردهایش بسیار بدیهی و ابتدایی بود و بیشتر به سفر تفریحی و توریستی شباهت داشت.    

درحالی دومین اجلاس جوانان دریای با سر و صدای زیاد در چالوس برگزار شد که اثری از مهمترین دستاورد آن که قرار بود چالوس به دبیرخانه دائمی دوستی جوانان حاشیه خزر تبدیل شود، خبری نبود.

این اجلاس با تشریفات خاص و ماشین هایی که اجاره هر ساعت آن میلیونی بود شروع شد و مسئولان مازندران با سرنای محلی به استقبال گروههای خارجی رفتند. پوشش دختران و پسرکان با لباس های محلی در آیین افتتاحیه از جاذبه های این اجلاس بود که به گفته هیئت های خارجی، این استقبال بی سابقه بوده است.

حضور اعضای هیئت خارجی با پوشش های نامناسب در استانی که داعیه علوی بودن دارد از جمله نکاتی بود که مورد نقد حاضران قرار گرفته بود و مجریان پایتخت نشین این اجلاس با این بهانه گه گفته شد زیاد در این زمینه سخت نگیریم این بدحجابی هیئت های خارجی را توجیه کردند.

جوانان خزر

نکته مهم دیگر این اجلاس سین از پیش نوشته شده و تعیین شده آن بود و حضور شمار زیاد و چند برابر عکاسان و گزارشگرانی که مدعی بودند از شبکه های مختلف سیما آمده بودند و هیچ توجیهی برای حضورشان نبود.

درحالیکه این سفر و اجلاس برای بررسی مسائل جوانان حوزه دریای خزر بود اما حضور خانوادگی برخی مجریان پایتخت نشین که به همراه اعضای خانواده و فرزند خردسالشان آمده بودند نیز مایه نقد شده بود

حضور خانوادگی برخی مجریان پایتخت نشین این اجلاس درحالی بود که هزینه هر شب اقامت در هتل پارسیان خزر در چالوس به ازای هر اتاق دو تخته شبی ۸۰۰ هزار تومان بوده است و تحمیل این هزینه گزاف بر دوش استان مازندران چندان قابل توجیه نیست.

از دیگر نکات قابل توجه این اجلاس اشتباه در چاپ آرم پرچم جمهوری آذربایجان بود که مورد نقد نماینده این کشور قرار گرفت و مدیر مشاور طرح های ملی جوانان وزارت ورزش و جوانان را مجبور به عذرخواهی رسمی در آیین افتتاحیه کرده است.

مراسم افتتاحیه این اجلاس با پخش سرود ملی پنج کشور شروع شد و معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیتهای مازندران، گفت: مازندران ظرفیتهای فراوانی دارد و در این اجلاس برنامه های مناسبی از جمله بازدید از برنامه های تفریحی و توریستی مازندران تدارک دیده شده است.

جوانان خزر

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران ادامه داد: بررسی چالشها و مشکلات جوانان دریای خزر و ساماندهی هر چه بهتر این امور از جمله اهداف این نشست.

وی یادآور شد: برگزاری جلسه ستاد ساماندهی جوانان استان با حضور مسئولان و اعضای ستاد، برگزاری نشست با حضور کارگروههای کشور شرکت کننده برای تدوین قطعنامه پایانی اجلاس از دیگر راهبردهاست.

یونسی، اجرای برنامه زیست محیطی نمادین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، کمک به گسترش صلح در بین جوانان از دیگر برنامه هاست.

مدیرکل ورزش جوانان مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در جلسه ستاد ساماندهی یکی از وظایف دستگاه ورزش و ستاد ساماندهی استفاده از ظرفیت جوانان در توسعه استان، دیپلماسی عمومی و کشورهای مجاور دریای خزر مدنظر قرار گرفته است.

حبیب حسین زادگان عنوان کرد: همچنین تمام سمن های مرتبط با جوانان قرار بود فعال شوند تا از ظرفیت کشورهایی که فرهنگ مشترک و منافع مشترک داریم، بهره گیری کنیم.

حسین زادگان بیان کرد: مازندران یکی از استانهای موفق در حوزه های اجتماعی است، از اینرو شاهد دومین اجلاس مسئولان جوانان کشورهای دریای خزر بوده ایم.

وی گفت: مسئولان امور جوانان پنج کشور حاشیه خزر در این نشست حضور دارند و به دلیل نقش پرشور جوانان در حوزه های مختلف، موفق شدیم اولین استانی باشیم که این میزبانی را عهده دار شویم.

جوانان خزر

حسین زادگان عنوان کرد: به دلیل زیرساخت موجود در استان، نیروی انسانی باهوش و خلاق  و با اراده برای توسعه کشور، مازندران به عنوان میزبان اجلاس معرفی شد و جوانان به عنوان سرمایه های هر کشوری تلقی می شوند و امیدواریم این کنگره  و اجلاس بتواند به اهداف بلندش نایل شود.

آنچه که در افتتاحیه این نشست بیش از همه مورد تاکید قرار گرفت و متولیان مازنی از خبرنگاران می خواستند تا آن را تیتر کنند، تبدیل چالوس به دبیرخانه دوستی جوانان دریای خزر بود، وعده ای که در حد شعار باقی ماند و در بیانیه صادره شده نیز به آن اشاره ای نشده است

در بیانیه نشست کاری جوانان کشورهای حاشیه دریای خزر که بعد از ظهر شنبه صادر شد، آمده است: «ما به عنوان نمایندگان کشورهای جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان، شرکت کننده در نشست جوانان کشورهای حاشیه دریای خزر که با شعار دریای خز دریای صلح و توسعه پایدار در چالوس برگزار شد، آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه و اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای تحقق و اجرای برنامه های مشترک در راستان تحکیم صلح و ثبات در منطقه اعلام می داریم.

در راستای توسعه همه جانبه و تعمیق روابط بین سازمان های جوانان کشورهایمان بر اساس اصل دوستی، برادری و همکاری متقابلا سودمند اقدام به اتخاذ تصمیمات ذیل شده است: همسو کردن تلاشها وهماهنگی در روابط بااتخاذ اقدامات و تصممیات در حوزه سیاستگذاری جوانان کشورهای حاشیه دریای خزر.

حمایت از تبادل تجربیات در زمینه سیاستگذاری حوزه جوانان و همچنین اجرای پروژه ها و طرح های موفق در این زمینه بین کشورهای حاشیه دریای خزر، گسترش و تحکیم نقش سازمانهای مردم نهاد در کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین حمایت راسخ از گسترش ارتباطات چندجانبه بین این کشورها. پشتیبانی از جوانان کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان سازمان صلح و دوستی و برگزاری منظم فعالیتها و برنامه های  فرهنگی بین کشورهای حاشیه دریای خزر.

سازماندهی و برگزاری منظم محافل جوانان در راستای تبادل نظر و تحکیم مودت و گسترش ارتباطات حرفه ای بین اقشار جوان کشورهای حاشیه دریای خزر از دیگر بندهای این بیانیه شش ماده ای بوده است.

این بیانیه از سوی رشاد موسایف مشاور دپارتمان امور جوانان وزارت ورزش و جوانان جمهوری آذربایجان، روح الله مدبر مدیر مشاور طرح های ملی جوانان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، آیدین سابیتوف مدیر اجرایی کنگره جوانان قزاقستان، الگا یفکو رئیس بخش فعالیت برون مرزی سازمان امور جوانان روسیه و بردیمراد چاریف متخصص ارشد شورای مرکزی امور جوانان ترکمنستان امضا شد.  

نگاهی به بندهای این بیانیه نشان می دهد که در آن به وعده اصلی داده شده مبنی بر اینکه چالوس تبدیل به دبیرخانه دائمی جوانان دریای خزر می شود حتی تلویحا نیز اشاره ای نشده است و روح الله مدیر مدیر مشاور طرح های ملی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه این موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام می شود، از پاسخ روشن به آن خودداری کرد. 

خط خوردگی برخی واژگان بیانیه/ اجلاسی که به یک بیانیه رضایت دارد

این اجلاس که قرار بود قطعنامه ای صادر کند تنها به صدور بیانه ای شش ماده ای بسنده کرده و در بیانیه آن، روی برخی واژه ها نیز از جمله «سفرای» یا پشتیبانی «همه جانبه» از جوانان کشورهای حاشیه دریای خزر خط کشیده شده است و کلماتی مانند « منادیان صلح » جایگزین شده است، هرچند که روح الله مدبر مجری دومین اجلاس مسئولان امور جوانان حاشیه دریای خزر در گفتگو با خبرنگار مهر، وجود هرگونه اختلاف بر سر بندها و واژگان بیانیه را رد کرده است.

جوانان خزر

این اجلاس اگر چه به اذعان مجریان پایتخت نشین آن دستاوردهای مهمی داشت اما بخش توریستی و تفریحی، بازدید از جاذبه های گردشگری نوشهر و چالوس مانند تله کابین، دشت نور و اجرای برنامه موسیقی ایرانی و روسی آن پررنگ و پررونق بوده است.

مسافران جوان خزری که با ماشین های گران قیمت تشریفات به مازندران آمده بودند سرانجام با اتوبوس اسکانیا محل نشست دومین اجلاس مسئولان امور جوانان دریای خزر را به مقصد تهران ترک کردند و در پایان این نشست نیز به رسم میهمانی، هدایانی را برای مسئولان کشوری و استان مازندران تقدیم کردند.

دومین اجلاس مسئولان امور جوانان دریای خزر با حاشیه های متنوع به پایان رسید اما همچنان این سئوال مطرح است که آیا چالوس، دبیرخانه دوستی جوانان دریای خزر تبدیل می شود یا آنکه این وعده در سینه کش پیچ های تند جاده زیبا اما کوهستانی کندوان به مقصد پایتخت فراموش خواهد شد، هر چند مجری دومین اجلاس جوانان حاشیه دریای خزر درباره وضعیت استقرار دبیرخانه دائمی دوستی ایران و جوانان جهان عنوان کرده که این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و از طریق مجاری دیپلماتیک رسما اعلام می‌شود.

گزارش و عکس: علیرضا نوری کجوریان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000292393
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.011 seconds.