.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نخستین همایش شعر و موسیقی "لله وا" در مازندران

نخستین همایش شعر و موسیقی مازندران "لله وا" (نی چوپانی) به همراه تجلیل از استاد بلند آوازه موسیقی بومی این استان برگزار شد.

به گزارش مهر، این همایش صبح جمعه با حضور علاقمندان و فرهنگ دوستان مازندرانی در مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره) شهرستان آمل برگزار و به پاس سالها زحمت از استاد "حسین طیبی" در این عرصه قدردانی شد.

دبیر برگزاری این همایش با بیان اینکه شناسنامه واقعی موسیقی درمازندران تاکنون تعیین قدمت نشده است، گفت: مازندران در موسیقی در نواحی ایران از جایگاه مهم و ممتازی برخواردار است.

نورالله علیزاده با اشاره به اینکه استاد طیبی قطعه های مختلف سازهای "لله وا" را در موسیقی مازندران ثبت و ضبط کرد، افزود: خوشبختانه این قطعه ها سازهای "لله وا" در اختیار آموزشگاههای موسیقی مازندران برای آموزش به علاقمندان قرار دارد.

وی با ابراز خرسندی از احیای شدن ساز "لله وا" در میان علاقمندان موسیقی نسل جدید در استان تصریح کرد: برگزاری این همایش قدرشناسی این شخصیت موسیقیایی مازندران برای نسل امروز جامعه بوده است.

کارشناس فرهنگ عام مازندران هم در این همایش با اشاره به اینکه استخوان بندی موسیقی مازندران نشات گرفته از روستاییان، دشت نشینان و کوه نشینان است، گفت: چون این هنر بی شائبه دور از هرگونه تزویر وریا می باشد با تمام تنگناها و سختیها، دچار لغزش نمی شود.

علی حسین نژاد افزود: موسیقی آنقدر اهمیت دارد که بسیاری از بیماریها با موسیقی درمانی درمان می شود.

وی با تاکید بر اینکه می توان از سازهای موجود در این بخش نوگرایی کرد، اظهار داشت: خوشبختانه این ویژگیها در این حوزه وجود دارد.

در این مراسم چند گروه موسیقی با نوای خوش "لله وا" شعر و موسیقی بومی و اصیل مازندرانی را خوانند که با استقبال گرم علاقمندان حاضر در سالن همایش مواجهه شدند.

در گویش مازندرانی و زبان تبری " لله" به معنی "نی" و "و " به مفهوم "باد" به کار می رود و در فرهنگ موسیقی مازندران "لله وا" سازی بادی از جنس نی است که در فرهنگ فارسی با عنوان "نی چوپانی" شناخته می شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سما 13 تير 1388
سلام
بنده يكي از شركت كنندگان در مراسم بودم كه از ابتدا تا انتهاي برنامه حضور داشته و حدود ٤٥٠ عكس نيز از مراسم گرفتم، بنا بر اين لازم است بر حسب وظيفه جهت تنوير افكار خوانندگان و آگاهي بيشتر مسئولين محترم سايت، نكاتي را به محضرتان تقديم كنم:
١: ( لَلِه وا ) به فتح اول و كسر دوم صحيح است نه ( لله وا)
٢: گزارش مهر در مورد زمان برگزاري مراسم اشتباه است، اين همايش رأس ساعت ٤٥/١٨ روز پنجشنبه( نه جمعه) شروع، و دقيقاَ در ساعت ٣٠/٢٢ پايان يافت.
٣: مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره)....... صحيح نسيت بلكه در سالن امام خميني(ره) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان آمل.
٤: ...مازندران در موسیقی در(!) نواحی ایران... صحيحش اين طور است: مازندران در موسيقي نواحي ايران( چرا كه ” موسيقي نواحي” يكي از زير مجموعه هاي موسيقي ايراني است).
٥: برخواردار (!؟) نه بلكه برخوردار.
٦: از (احیای شدن) ساز ...... نه(احيا شدن).
٧: (فرهنگ عام) اشتباه و صحيح آن( فرهنگ عامه) است.
٨: علي حسين نژاد !!؟؟ نام صحيح ايشان ” علي حسن نژاد” اهل سوادكوه و از كارشناسان زبده برنامه هاي محلي صدا و سيماي مركز مازندران هستند. آقاي خبرنگار! علي حسن نژاد نامي آشنا در زمينه تحقيق و پژوهش فرهنگ و هنر مازندراني است و معمولا رسانه اي ها (علي الخصوص رسانه هاي استاني) با اين نام آشنايند اما .....!
٩: لطفاَ فقط خوب بخوانيد: (وی با تاکید بر اینکه می توان از سازهای موجود در این بخش نوگرایی کرد، اظهار داشت: خوشبختانه این ویژگیها در این حوزه وجود دارد)!!! (اين) ها رو داشته باشيد!
١٠: (خوانند) نه ( خواندند) البته بهتر بود مي گفتند( به اجراي موسيقي اصيل مازندراني پرداختند).................. (مواجهه يعني رويارويي و مقابل هم قرار گرفتن به معني ضديت) نادرست است و (مواجه يعني روبرو شدند- به معناي مثبت آن) صحيح است.
١١: و "و " به ...... صحيح ” وا ” به معني ”باد”
١٢: استاد حسين طيبي و آقاي خليل طهماسبي از نوازندگان معروف ( لَلِه وا)ي مازندران نيز علاوه بر” گروه موسيقي روجا”به اجراي برنامه پرداختند.


خسرو 21 تير 1388
باتشكر از دوست عزيز كه نظرات مبسوطي را ارائه نمودند . پيرو فرمايشات ايشان اعلام مينمايم كه مراسمي با چنين عظمت كه ماحصل دوستان و علاقمندان شعر و موسيقي بوده چنين مختصر اطلاع رساني شود .از پايان برنامه كه با آش و نان محلي از حضار پذيرائي شدند عنوان نگرديد . ضمنا از آقايان جوادي رياست ارشاد شهرستان آمل و استاد نورالله عليزاده و جناب خسرو عليزاده هشتلي كه فعال در عرصه فرهنگ هنر مازندران ميباشد به طور شايسته ذكر نام نگرديد .
amir 21 تير 1388
با تشكر از دوست عزيز
محمد علی عالمی (سینا) 29 شهريور 1390
سلام.
لطفا چند اهنگ از استاد طیبی برای دانلود قرار بدهید.
با تشکر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.492 seconds.