.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دست پُر دولت سیزدهم در جلوگیری از کاهش جمعیت مازندران
مازندران که مدتهاست عنوان دومین استان پیر کشور را یدک می کشد در حالیکه تصور می شد این استان دیگر رنگ جوانی جمعیت را نبیند همسو با سیاست های دولت سیزدهم و با اجرایی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توانسته تا حدودی قد خمیده جمعیت استان را ترمیم کند و با نگاهی به دستاوردهای این حوزه به نظر می رسد روزهای روشنی در انتظار جمعیت استان باشد.

 

به گزارش خبرنگار شمال نیوز،آیت‌الله شهید رئیسی از همان ابتدای تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد که «توسعه خدمات ناباروری از برنامه‌های قطعی دولت است و اکنون با ورق زدن کارنامه دولت در این حوزه نشان می‌دهد که وعده های رئیس جمهور شهید از پرداخت هزینه درمان ناباروری گرفته تا راه اندازی مراکز درمان آن در مازندران استانی که در شیب تُند کاهش جمعیت قرار داشت، ‌ اجرایی شده است.

 

تا پیش از این، بسته حمایت از زوج‌های نابارور هم وجود داشت. به این معنی که اعتبارات درمان ناباروری در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، اما اکنون با محقق شدن بیمه درمان ناباروری، سازمان بیمه سلامت به عنوان نهاد متولی انجام این کار مشخص شده و هزینه‌های درمان نازایی را می‌پردازد.

 

به این ترتیب ۹۰ درصد از هزینه‌های لازم برای فرزنددار شدن، از دوش مردم برداشته شد و به بیمه محول شده است که افزایش توان مالی زوج‌ها برای درمان ناباروری از دستاوردهای آن به شمار می رود.

 

در این طرح سازمان بیمه سلامت مکلف است براساس تکالیف قانونی از زوج‌های نابارور با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی حمایت کند.

 

البته پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و زایمان در بند سوم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تاکید قرارگرفته است؛ ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز تمهیدات لازم درقالب بودجه تکلیف شده است.

 

توجه به این قوانین و به دنبال آن تاکید بر اجرای سیاست‌های جمعیتی سبب شد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های درمان ناباروری برای زوجین نابارور شود.

 

اینکه وضعیت جمعیت مازندران چگونه است براساس آمار و داده های نهادهای مرتبط مازندران جزو ۲ استان اول کشور از حیث پیری جمعیت است و بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود.

 

سرعت پیری جمعیت مازندران هم اکنون آنچنان بالاست که میانگین های کشوری را در نوردیده است به طوریکه میانگین جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۰ درصد است و این رقم در استان ۱۵ درصد است و متاسفانه مازندران در این حوزه جزو استان عنوان دار کشور به شمار می رود و با نگاهی به آمارهای موجود این مساله دور از ذهن نیست که ناقوس پیرترین استان های برای چند سال آینده مطمنا برای مازندران نواخته خواهد شد.

 

در کنار همه جریان پُرافت و خیز وضعیت جمعیت در مازندران، ‌مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توانسته اند به دستاوردها و نتایج خوبی برسند که روزنه های امید برای مقابله با کاهش جمعیت در آینده به شمار می رود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار شمال نیوزدر خصوص اقدامات انجام شده برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نیز دستاوردهای بدست آمده در این استان توضیح داد:‌ برای اجرای این قانون به هر نهادی وظایف محول شد تا وظایفی به هر نهادی محول شده است تا روند کاهش جمعیت استان متوقف کنند و به سمت افزایش جمعیت پیش بروند.

 

فرهاد غلامی افزود:‌ طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ رشد جمعیت در مازندران منفی پنج درصد بود و وضعیت استان از نظر این شاخص در کشور وضعیت خوبی نداشت.

 

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده برای رفع رشد منفی جمعیت در مازندران از سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال ۱۴۰۲ این نرخ رشد جمعیت به مفنی ۹ دهم درصد رسیده است که نشان دهنده بهبود وضعیت جمعیت در این استان است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با تصویرسازی از وضعیت جمعیت مازندران در صورت تداوم روند رشد منفی پنج درصدی گفت که اگر با همین روند جمعیتی پیش می رفتیم مازندران طی سالهای آینده با کاهش قابل ملاحظه جمعیت مواجه می شد.

 

وی توضیح داد:‌ دولت سیزدهم برای رفع این معضل اجتماعی در مازندران به اقدامات زیرساختی دست زد که از آن جمله راه اندازی ۲ درمان ناباوری سطح سه دولتی در این استان است که برای ارائه خدمات مطلوبتر به صورت ۲ شیفت صبح و عصر فعالیت دارند.

 

غلامی همچنین گفت:‌ مرکز درمان ناباروری بیمارستان امام خمینی (ره) ساری که تا پیش از این فعالیت داشته با تزریق اعتبارات دولتی تجهیز و نوسازی و در حال مشغول فعالیت به مراجعه کنندگان است.

 

وی اضافه کرد:‌علاوه بر فراهم کردن این امکانات زیرساختی در قالب مراکز درمان ناباروری دولتی، ‌ ارائه خدمات مشاوره فرزندآوری به ۵۵۰ هزار زوج از دیگر اقدامات صورت گرفته در مازندران است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از اجرای طرح غربالگری در بانوانی که در سنین باروری قرار دارند به دیگر اقدام صورت گرفته در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برشمرد.

 

وی گفت‌:‌در همین زمینه ۵۴۰ هزار زن مازندران که در سنین ۱۵ تا ۵۴ سال یعنی سن باروری قرار دارند غربالگری شدند که از میان آنان ۱۱ هزار زن با علائم نابارور اولیه شناسایی و به مراکز درمان ناباروری معرفی شدند.

 

به گفته غلامی با اقدامات و حمایت های درمانی دولت سیزدهم به زوج های نابارور خوشبختانه ۶۰۰ مورد باروری در این مدت در مازندران رخ داد و ۲۵۰ نوزاد متولد شدند.

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.13 seconds.