.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دکل‌بندان گلوگاه در پیچ مشکلات
مشکلات دکل‌بندان گلوگاهی را ظاهرا پایانی نیست. رسانه‌ها طی یک دهه گذشته بارها و بارها از این مشکلات جان‌فرسا نوشتند، مسوولان بارها و بارها وعده دادند ولی جمعه گذشته که استاندار مازندران به گلوگاه سفر کرد، مشخص شد دست دکل‌بندان کوتاه است و وعده مسوولان بر نخیل.

 

به گزارش ایرنا،قصه دردناک دکل‌بندان گلوگاهی، روایت امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که برگزیدگان این شغل پرمخاطره با وجود وعده‌های تکرای مسوولان با مشکلات معیشتی و بیمه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. دکل بندان بسیار مطالبه کردند و مسوولان قول‌های فراوان دادند، اما همچنان آنان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 

مردم گلوگاه در شرق استان مازندران حِرفه دکل‌بندی را خوب می‌شناسند چرا که این شغل پرمخاطره با پوست و گوشت و خونشان عجین شده و زندگی آنان هم با این شغل گره خورده است. طبق آمارهای رسمی حدود ۱۵ درصد از جمعیت ۲۲ هزار نفری این شهرستان که احتمالا رقم بالایی از افراد در سن فعالیت اقتصادی را تشکیل می دهند یعنی حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر دکل بند هستند.

 

به عبارتی اگر هر یک از این افراد دو عضو خانواده داشته باشند یعنی نیمی از جمعیت گلوگاه با این کار سخت و طاقت فرسا آشنایی مستقیم دارند.

 

دکل‌بندان گلوگاه در پیچ مشکلات

 

گلوگاه بعد از دکل‌بندی به انجیر و اکبر جوجه‌اش شهره است، ولی از آنجا که برداشت و فروش انجیر فقط ۲ ماه از سال رونق دارد و به راه انداختن رستوران برای پخت اکبرجوجه هم نیازمند سرمایه است، دکل‌بندی تنها شغلی است که همچنان از پدر به پسر ارث می‌رسد و جوانان برای سپری کردن امورات زندگی به آن دل می بندند.

 

این روزها مشکل دکل‌بندان گلوگاهی تنها ایمنی در کار و ترس از پرت شدن از ارتفاع نیست. بلکه دل مردان این دیار از وعده‌های به سرانجام نرسیده در سال‌های گذشته پر است.

 

بسیاری از دکل بندانی که جان باخته اند، همچنان خانواده‌هایشان از دریافت مستمری محروم هستند و بیمه‌ای ندارند و افرادی هم که با وجود پرت شدن از ارتفاع در قید حیات ماندند، اما دچار از کار افتادگی و معلولیت شدند، تحت پوشش بیمه‌ای قرار ندارند.

 

دکل‌بندان گلوگاه در پیچ مشکلات

 

بر اساس آمار فرمانداری گلوگاه، در هر خانه‌ در این شهر حداقل یک نفر دکل‌بند است و در هر کوچه سه تا پنج دکل‌بند مصدوم زندگی می‌کند و بین هر فامیلی یک یا دو قربانی به واسطه این شغل پرمخاطره وجود دارد

 

در این پیوند استاندار مازندران با بیان این که دکل بندی یکی از آسیب های جدی برای خانواده های گلوگاهی ایجاد کرد گفت، با هماهنگی وزیر اقتصاد و دارایی این افراد به خصوص در حوزه درمان حمایت بیشتری خواهند شد.

 

یوسف نوری در بازدید از شهرستان گلوگاه اظهار کرد: این شهرستان ظرفیت های خوبی برای توسعه دارد اما آسیب های دکل بندها و نگرانی خانواده های آنها باید با حمایت های جدی کاهش یابد.

 

 

دکل‌بندان گلوگاه در پیچ مشکلات

 

وی تصریح کرد: گلوگاه یکی از شهرستان های موفق در تولید محصولات کشاورزی است که این امر زمینه رونق اقتصادی را فراهم کرد.

 

نوری با بیان این که دولت سیزدهم برای ارتقا زیرساخت های این شهرستان تلاش های زیادی انجام داد، تصریح کرد: همه این تلاش ها سبب شد که گلوگاه در مدار توسعه قرار گیرد.

 

استاندار مازندران ادامه داد: برخی از طرح های نیمه تمام درمانی، عمرانی و کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که فرایند تکمیل آنها شتاب می گیرد.

 

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: هر چند گلوگاه از مرکز استان فاصله دارد اما با فراهم سازی زیرساخت های لازم این شهرستان در مسیر پیشرفت قرار دارد.

 

این مقام مسوول تصریح کرد: میزان مشارکت مردم این شهرستان در انتخابات ۱۵ تیرماه ۶۸ درصد بود که این خطه همانند دفاع مقدس عملکرد درخشانی در انتخابات از خود به یادگار گذاشت.

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000292393
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.353 seconds.