.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زيبايي‌هاي چشمه "سورت " در قاب تصوير
چشمه آب معدني سورت يكي از چشمه‌هاي نادر جهان است كه هم به لحاظ ناب بودن و دست نخورده بودن و هم به لحاظ زيبايي منحصر به فردش؛ در دو سال گذشته مورد توجه بسياري از مردم، هنرمندان و دوست‌داران محيط زيست ...
زيبايي‌هاي چشمه "سورت " در قاب تصوير

زيبايي‌هاي چشمه آب معدني سورت در قالب مستندي 28 دقيقه‌اي به تصوير كشيده شد و براي نخستين بار در عرصه جهاني به بازار فروش جشنواره كن فرانسه نيز رسيد.

چشمه آب معدني سورت يكي از چشمه‌هاي نادر جهان است كه هم به لحاظ ناب بودن و دست نخورده بودن و هم به لحاظ زيبايي منحصر به فردش؛ در دو سال گذشته مورد توجه بسياري از مردم، هنرمندان و دوست‌داران محيط زيست قرار گرفته است.
اداره كل ميراث فرهنگي مازندران نيز اين چشمه آب معدني را ثبت ملي كرد به گونه‌اي كه بعد از «پاموكاله تركيه» دومين چشمه زيباي جهان لقب گرفت و دوستداران محيط زيست آن را از بسياري جهات زيباتر از پاموكاله مي‌دانند.
در همين زمينه سازندگان فيلم كوتاه مستند «سورت» نيز در گفت‌وگو با فارس از ورود فيلم دومين چشمه تاريخي جهان به بازار فروش جشنواره كن فرانسه خبر دادند.
يكي از كارگردانان فيلم مستند سورت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساري در مورد چگونگي روند اين كار گفت: قرار بود در ابتدا نماهنگي از چشمه تاريخي سورت تهيه شود كه با راه‌اندازي گروه تحقيقات اين كار گسترش يافت.
مهدي اكبري با اعلام اينكه به دليل قدمت تاريخي اين چشمه تاريخي با اداره كل ميراث فرهنگي نيز نشست‌هايي داشتيم، تصريح كرد: در تهيه اين فيلم سامان سورتيچي از باستان‌شناسان و اساتيد ديگر باستان‌شناسي نيز به مشورت گرفته شد.
وي با اشاره به اينكه پروژه تحقيقاتي اين كار دو ماه به طول انجاميد، گفت: اقليم منطقه، استفاده از ابزار و تجهيزات حركتي براي فيلمبرداري را بسيار سخت كرده بود.
اكبري مدت اين فيلم مستند را در 28 دقيقه عنوان و تصريح كرد: در اين 28 دقيقه بيشتر به معرفي دومين چشمه تاريخي جهان پرداختيم.
وي در ادامه از در پاسخ به سؤال فارس در مورد ضرورت توجه به موضوع گردشگري در اين منطقه گفت: در اين فيلم به اين بخش نپرداختيم چون معرفي اين جاذبه طبيعي بيشتر مد نظر بوده است.
اكبري محل استقرار اين گروه را روستاي اروست در هفت شبانه‌روز بوده است.

*سورت حتي از معرفي هم محروم شد
همچنين يكي ديگر از سازندگان اين فيلم در ادامه اين گفت‌وگو درباره روند تهيه فيلم مستند سورت بيان داشت: اكتشافات علمي منطقه سورت هنوز شروع نشده است.
وي با اعلام اينكه سعي كرديم برجستگي‌هاي سورت در اين فيلم به نمايش گذاشته شود، تاكيد كرد: در كشور تركيه همانند اين چشمه براي كشورش ميلياردها دلار درآمد دارد ولي اين چشمه حتي از معرفي هم محروم است كه تصميم گرفتيم نخست به مرحله معرفي اين چشمه برسيم.

*جهانگردان خارجي بيشتر از ما سورت را مي‌شناسند
اكبري با اشاره به اينكه جهانگردان خارجي بيشتر سورت را مي‌شناسند، تصريح كرد: از كشور انگلستان آمده بودند تا عكسي از اين چشمه بگيرند و در وبلاگشان قرار دهند اما در كشور ما و حتي مازندران كمتر معرفي شده است.
وي با تاكيد بر اينكه براي اين كار چند روز با مردم منطقه صحبت شده است، تصريح كرد: در اين فيلم سعي شده است تا بيشتر به معرفي و توان سرمايه‌گذاري در سورت بپردازيم.
اكبري با اعلام اينكه اين فيلم به بازار فروش جشنواره كن فرانسه رسيده است، بيان داشت: اين فيلم از جمله فيلم‌هايي بوده است با حضور در بازار فروش فيلم فجر كمتر كارشناسي از آن ايراد گرفته است.
وي با اشاره به اينكه پرونده فيلم سورت در ساري بسته شده است، گفت: مسئوليت ميراث فرهنگي براي محافظت از اين چشمه دوچندان شده است.

*هنوز براي حضور در جشنواره تصميم نگرفتيم
مسئول گروه تحقيقاتي فيلم مستند سورت با اعلام اينكه هنوز براي حضور در جشنواره تصميمي گرفته نشده است، خاطرنشان كرد: حضور احتمالي اين فيلم در جشنوراه فجر و "وارش " مازندران دور از ذهن نيست.

*سورت خواني در مازندران زنده مي‌شود
مسئول گروه تحقيقاتي فيلم مستند سورت كه به گفته خودش ماه‌ها براي كار تحقيقاتي اين فيلم زحمت كشيده شده است، تصريح كرد: محوطه باستاني سورت، چشمه سورت، موسيقي ويژه سورت و سورت‌خواني مورد توجه گروه تحقيقاتي بوده است.
ياسر خمسي با اعلام اينكه با آخرين سورت‌خوان مازندران نيز در اين كار گفت‌و گو شده است، بيان داشت: تشابه اسمي سورت و سورا‌ت هند كه شاعر پارسي‌گوي است نيز در اين تحقيق مورد نظر بوده است.
خمسي گفت: نگاه باستان‌شناسي به مكشوفات اين منطقه نيز مورد نظر بوده است.
وي با اشاره به تشابه چشمه آب مدني سورت ساري با چشمه پاموكاله كشور تركيه تصريح كرد: از عكس‌هاي اين چشمه نيز در تكميل تحقيقات و تهيه فيلم استفاده شده است.
مسئول گروه تحقيقاتي فيلم مستند سورت اعلام كرد: براي اين مستند يك موسيقي نيز ساخته شده است.
وي ادامه داد: كار، در دو نسخه فارسي و انگليسي تهيه شده است كه نسخه فارسي با صداي احمد رسول زاده ضبط شده است.
خمسي با تاكيد بر اينكه كليت اين چشمه با نگاه علمي ديده شده است، بيان داشت: در اين فيلم يك نگاه اجمالي به مردم منطقه داشتيم كه در ابتدا و انتهاي كار بررسي شد.

* اكران خصوصي براي هنرمندان و خبرنگاران
خمسي همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي گفت: سبك كار در تهيه اين فيلم سبك مستند معماري بوده است.
خمسي درباره وجه تسميه منطقه «شيردوش طالبا» در منطقه سورت كه سابقه تاريخي و افسانه‌اي دارد، گفت: در اين منطقه بر اساس افسانه‌ها؛ "طالبا " كه يكي از خوانندگان سنتي مازندران بوده است توانسته از يك گاو وحشي شير بدوشد.
وي از اكران خصوصي براي هنرمندان و خبرنگاران اين فيلم در آينده‌اي نزديك خبر داد و تصريح كرد: كار بعدي اين گروه هنوز تعريف نشده است.
اين فيلم اثر مشترك از ياسر خمسي، مهدي اكبري و عباس قاسم‌نژاد به تهيه‌كنندگي مهدي اكبري، تصويربرداري عباس قاسم‌نژاد، نويسندگي ياسر خمسي و دستيار تصويري مهدي فعله‌گري است.
ساير عوامل اين مستند عبارتند از: دستيار تهيه: عاطفه فتحعليان، روابط عمومي: فاطمه نيكبخت، نريشن فارسي: استاد احمد رسول زاده، مترجم و نريشن انگليسي: سركار خانم يوسفي، ساخت موسيقي: بابك فرخي، باستان شناس: سامان سورتچي.

چشمه آب معدني سورت با آب‌هاي شور و ترش و طاقچه‌هاي رسوبي در ارتفاع ‌يك‌هزار و 840 متري واقع شده‌ است و در ايران بي‌نظير است و تا جايي كه مي‌دانيم در كشور تركيه چشمه‌اي به نام پاموكاله كه تا حدي شبيه باداب سورت است، وجود دارد.
چشمه آب معدني سورت كه در حدود 100 كيلومتري شهرستان ساري قرار دارد جزو منطقه چهاردانگه ساري و در منطقه پشتكو قرار دارد. اين چشمه مشتمل بر دو چشمه با آب‌هاي كاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است كه بيشتر سورت به آب چشمه شور معروف است. اين چشمه داراي آبي بسيار شور و داراي استخر آبي بزرگ و كوچك است كه عمدتاً در تابستان براي آب تني استفاده مي‌شود.
‌آب‌هاي رسوبي اين دو چشمه در مسير جريان خود از بالاي كوه به پايين طي هزاران سال ده‌ها حوضچه كوچك بسيار زيبا در رنگ‌هاي نارنجي و زرد و قرمز و در اندازه‌هاي مختلف ايجاد كرده است.

گفت‌‌و‌گو: جابر معافي و مهرانگيز عباسي - خبرگزاري فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ضرابیان 9 خرداد 1389
درودبرشما
جالب است بدانید که چشمه های شگفت انگیز باداب سورت با تلاش و معرفی وپیگیری گروه کوه نوردی لواسان به عنوان دومین اثرملی ایران به ثبت رسیده است نه میراث مازندران ! از سایت شمال نیوز که سابقه ثبت این اثر رادارد بعید بود که دست به تحریف بزند !
ازسازندگان این مستند انتظارمی رفت که اشاره ای به تلاش ما می کردند ولی به نظر می رسد ازاین موضوع بی اطلاع بوده اند .
خدمت مدیران محترم سایت شمال نیوز عرض کنم که درچندروز گذشته دوبار عکس ومطلبی در باره ساخت وساز وتخریب در محوطه اصلی چشمه برای شما ارسال کردیم که گویا به مصلحت نبوده که اطلاع رسانی بفرمایید !
محبت نموده به مدیران محترم میراث مازندران که برای ثبت وحفاظت این اثر زحمت ها کشیده اند!!!!! بفرمایید که این اثردرجهان بی همتا ست اگر توان محافظت از آن راندارید اعلام بفرمایند تاراه کار ارایه کنیم .
سپاس
سید محمد موسوی 11 خرداد 1389
بنده به همراه خانواده چندین باردرتابستان به انجا رفتم جای بسیار زیبایی است توصیه وپیشنهادم به همه ایرانیان اینست برویدواز طبیعت زیبای ان وقدرت توانای پروردگاربازدیدکنیدضمنایک توصیه به مسئو لین ساری واستانداری سورت ازداشتن یگ جاده معمولی هم محروم است واقعا یعنی ارزش چند کامیون ماسه بیشترازجای به این زیبایی است 0موسوی 0
حميد 26 اسفند 1389
جاده سازي همان.
از بين رفتن چشمه همان .
الان بدون جاده هم،
ماشينها از روي چشمه رد ميشوند.
چه رسد به جاده اسفالته.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.052 seconds.