.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرطان در کمین مازندرانی ها
تشخیص دیر هنگام ، ناتوانی مالی و هزینه درمان هر بیمار سرطانی در استان بطور میانگین 15 میلیون تومان است که کمتر خانواده ای توان پرداخت این هزینه را دارد .
سرطان در کمین مازندرانی ها

به گزارش شمال نيوز به نقل از واحد مرکزی خبر، سرطان ، بیماری نام آشنا اما کمتر شناخته شده جهان است که سالانه بیش از هفت و نیم میلیون نفر از ساکنان کره زمین را به کام مرگ می کشاند .

در ایران روزانه 105 نفر و در سال نزدیک به 30 هزار نفر سالانه بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند.
بر این اساس سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است .

رئیس مرکز تحقیقات سرطان مازندران گفت : دومین عامل مرگ و میرمردم این استان ، سرطان با 15 درصد است .

رتبه نخست با 46 درصد مربوط به بیماری های قلبی عروقی است و رتبه سوم نیز تصادفات جاده ای اعلام شده است.
باباجانی افزود : شایع ترین سرطان های مازندران به ترتیب گوارش ، پستان ، دستگاه خون و لنفوم ، پروستات و پوست است .
در این میان بیشترین آمار مربوط به سرطان معده با 20 درصد است .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران میانگین سنی شیوع سرطان ها در مازندران را 10 سال کمتر از سایر نقاط جهان یعنی 50 -40 سال اعلام کرد و گفت : شیوع 55 درصد سرطان ها در آقایان است .

میرزایی تغذیه نامناسب و نداشتن الگوی مناسب تغذیه ، مصرف سموم کشاورزی و دفع آفات در سبزی ها و میوه ها و عفونت ها را مهمترین عوامل بروز سرطان در استان برشمرد و افزود : شیوع سرطان دستگاه گوارش در شمال کشور به ویژه مازندران 10 برابر دیگر نقاط کشور است .


وی علل افزایش آمار سرطان پستان در بانوان مازندران را مانند دیگر نقاط ایران ، ازدواج دیر هنگام ، تأخیر در بچه دار شدن ، تمایل نداشتن مادران به شیردهی کامل به کودکان و مسائل وراثتی دانست و گفت : سرطان پستان 26 درصد سرطان های بانوان استان را تشکیل داده است .

خادم لو از پژوهشگران خون شناسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز کمبود امکانات پزشکی ، تشخیص دیر هنگام و ناتوانی مالی را از دیگر عوامل قرار گرفتن سرطان در رتبه دوم تلفات انسانی استان دانست و گفت : هزینه درمان هر بیمار سرطانی در استان بطور میانگین 15 میلیون تومان است که کمتر خانواده ای توان پرداخت این هزینه را دارد .

عروجی مدیر مرکز تحقیقات سلولی مازندران شیوع سرطان پوست را کمتر از دیگر سرطان ها در مازندران دانست و گفت : حجاب و پوشش مردان و زنان مازندرانی در این کاهش بسیار تأثیرگذار است .

سبحانی از پژوهشگران حوزه مردم شناسی ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره لباس مردم استان گفت : بر اساس سنت های به جا مانده از گذشتگان رنگ لباس های مردم استان به گونه ای طراحی می شود که در تابستان و زمستان عایق مناسبی در برابر اشعه مضر آفتاب است هر چند در سالهای اخیر کمتر از این الگوها استفاده می شود .

ناصحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم با هشدار درباره افزایش شیوع سرطان در استان گفت : از سه میلیون مازندرانی تاکنون نزدیک به 2 هزار بیمار سرطانی شناسایی شده اند.

وی افزود : مصرف غذای چرب ، استفاده از روغن های نباتی برای چند بار ، چاقی ، سموم کشاورزی و آلودگی آبهای آشامیدنی از مواردی است که باید با فرهنگ سازی و تلاش مسئولان رفع شود .

رئیس مرکز تحقیقات سرطان شمال کشور هم با اشاره به ضرورت اجرای طرح پیشگیرانه و فرهنگی در این باره از راه اندازی و اجرای 10 طرح تخصصی و فوق تخصصی تحقیقات سرطان در مازندران خبر داد و گفت : جمعیت شناسی شیوع سرطان ، عوامل بروز سرطان ، راهکارهای پیشگیری و اقلیم شناسی سرطان ازطرح های تحقیقاتی در اجراست که تا پایان امسال تکمیل و نتایج آن اعلام می شود .

مسلمی افزود : در سرطان گوارشی بیشترین مناطق آلوده بخش های فوقانی ، معده ، مری وروده بزرگ است که نشان دهنده آثار مصرف غذاهای داغ و چرب است .

وی رسانه را از شاخص ترین عوامل فرهنگ سازی درباره پیشگیری ، مراقبت و یا درمان بیماری های سرطان دانست و افزود : واکنش جامعه در قبال بیماری و بیماران سرطانی در روز پیشگیری یا درمان تاثیر غیر قابل انکاری دارد .

امید است با فرهنگ سازی هر چه بیشتر توسط رسانه ها و رعایت رژیم غذایی مناسب توسط مردم این بیماری خطرناک کنترل شود .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

hosini 4 شهريور 1391
آزبست موجود در سقفهاي شيبدار ( ايرانيت و ... ) و پارازيتها را هم به عوامل زياد شدن سرطان اضافه كنيد .
م .ا 4 شهريور 1391
ما را چه میشود؟!
دوست عزیز آزبست بیشتر از راه تنفسی ایجاد مشکل میکند. ولی بهتر است بدانیدو در غذا ها چقدر سم وارد بدن مازنی ها میشود و خیار یکی از بدترین هاست چون عمر خیار از گل دهی تا چینش کمتر از ده روز است و حداقل در این مدت سمپاشی شده و قبل ار پایان دوره کارنس ان به بازار روانه میشود. میدانید که خوردن سبری مفید است اما ایا میدانید که کودی که به ان داده میشود نینریت و نیترات ان را بالا برده که خود ان در ایجاد سرطان معده موثر است. در سایر میوه ها نیز وضع بهتر ار این نیست.اما هر انچه با محیط زیست انجام دهیم به خودمان بر میگردد. خیلی راحت درخت قطع میکنیم زباله میریزیم و نتیجه میشود همین.
آب را گل نکنیم
در فرودست انگار، کفتری میخورد آب .
یا که در بیشه دور، سیرهای پر میشوید .
یا در آبادی ، کوزهای پر میگردد .
آب را گل نکنیم :
شاید این آب روان ، میرود پای سپیداری ، تا فرو شوید اندوه دلی .
دست درویشی شاید ، نان خشکیده فرود برده در آب

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.148 seconds.