.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دردهای کهنه ساری و حرفهای تازه استاندار!
ساری تنها مرکز استانی است که حتی یک سهمیه مدیریتی در سطح مدیریت ارشد استان ندارد، دانشگاه جامع ندارد، گمرک استان ندارد، شیلات استان ندارد، مخابرات استان ندارد، موزه ندارد، نمایشگاه بین المللی ندارد، منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ندارد و......!!!!!!
   دردهای کهنه ساری و حرفهای تازه استاندار!

در علم روانشناسی مبحثی تحت عنوان مکانیسم های دفاعی مطرح است که برخی از آنها به مکانیسم های دفاعی کودکانه اشتهار دارند و مکانیسم دفاعی "فرافکنی" یکی از مصادیق آنهاست!

"فرافکنی" به مفهوم کاستیها و نقاط ضعف و ناکامیها و شکستهای خود را به دیگران نسبت دادن، خواسته های خود را خواسته های دیگران جلوه دادن، مقصر جلوه دادن دیگران و خود را مبرا دانستن، از منطقه اتهام و خطر دورشدن و دیگران را قربانی قصورات خود کردن است!

در دوره حاکمیت اصلاحات نیز استفاده از مکانیسم "فرافکنی"، یک شگرد فراگیر و سلاحی همه کاره برای برون رفت از بن بست ها، کم کاری ها، ندانم کاری ها، موازی کاری ها، دوباره کاری ها و اشتباهات فاحشی بود که با اعتراض عمومی مواجه می شدند و افکار عمومی با آنها مخالفت و مقابله می کردند!

حیرت همگانی از آنجایی اپیدمی می شد که معلوم نبود ایفای نقش اپوزوسیونی دولتمردان در حالیکه دو قوه مهم و تاثیرگذار مجریه ومقننه در اختیار آنان بود، علیه چه کسی یا چه کسانی است؟!

جالب اینجاست که هیچکس هم خود را موظف به پاسخگوئی و رفع ابهام از این مسئله نمی دانست و تا روز آخر هم بر همین طیل می کوبیدند و هنوزهم نمونه دومی از این نوع اپوزوسیون در نظامهای سیاسی دنیا به ثبت نرسیده و آنها حداقل از این منظر همچنان استثناء تاریخ اند!

حالا این اتفاق به شکل خفیف تری در مازندران و با موضوع توسعه نیافتگی ساری بعنوان مظلوم ترین مرکز استان در کشور در سخنان انتقادی چند روز پیش جناب آقای طاهایی استاندار محترم مازندران در مراسم افتتاحیه پارک کشاورز ساری تکرار شد و من باز هم مثل همیشه نفهمیدم که اگر قصور پیداست، پس مقصر کیست و سر این کلاف سردرگم کجاست؟!

استاندار محترم مازندران در این مراسم طی سخنانی از توسعه نیافتگی و یا اجرایی شدن دیرهنگام پروژه ها در ساری بعنوان مرکز استان انتقاد کرده و ضمن اعلام شرمندگی و عذرخواهی از شهروندان ساروی، از معاون عمرانی استانداری خواست تا با تخصیص بودجه های مناسب به رفع این عقب ماندگی ها کمک کند! و این سخنان دلگرم کننده و امیدبخش که با اقبال مخاطبان همراه بود، در حالی گفته شد که:

اولاً خود استاندار محترم با پیشینه حضور تقریباً دوساله خود در سمت استانداری مازندران مستند به اعتراضات پیاپی برخی از اعضای شورای شهر ساری و دیگر صاحب نظران و منتقدان مازندرانی، بدلایل متعددی از جمله عدم نقش آفرینی مناسب و مطلوب در حل معضل ترافیک شهری، دفن بهداشتی زباله شهری، آب گرفتگی های سطحی شهری، اشتغال شهروندان ساروی، توسعه صنعتی و وضعیت شهرکهای صنعتی، توسعه کشاورزی و رشته های مربوط به آن، چیدمان مبلمان شهری، آب شرب شهر، توسعه گردشگری و ساماندهی ساحل، مرمت، کاوش، ساماندهی آثار باستانی و میراث فرهنگی، فضای سبز، سرانه ورزشی و توسعه های اشتغالزا و درآمدزا و موضوعات ریز و درشت دیگر، متهم است!

ثانیاً چرا حالا که زمزمه نقل مکان مسئولیتی استاندار در محافل سیاسی استان پیچیده و شاید زمانی که دیگر فرصتی برای اجرای این دستورات قشنگ وجود نداشته باشد، این سخنان مطرح می شوند؟!

ثالثاً اجرای چنین دستوراتی مستلزم وجود ساز و کارهای سازمانی مناسبی است که مصوبات خاص و هماهنگیهای ویژه ای را می طلبد، ایشان با کدام پشتوانه منطقی و متداول این وعده ها را داده است؟!

رابعاً طنز گونه و منتقدانه و یا حتی معترضانه باید از مرحوم استاد شهریار استمداد جست و گفت:(گفته ای!) جانم به قربانت، ولی حالا چرا؟! / بی وفا، حالا که (شهر!) افتاده است از پا چرا؟! و یا به قول خود ایشان باید مستند به شعری از مرحوم استاد قیصر امین پور متذکر شد که:ناگهان چه زود دیر می شود؟!

hamam vaziri

حالا سئوال اینجاست که آیا این سخنان سربالا رفتن است یا حرف سربالا زدن و یا اینکه حتی تف سربالاست که تشریفاتی بیان شده اند و یا اینکه نه، واقعاً اراده ای عملیاتی پشت آن نهفته و تحولی در راهست؟!

در حالت کاملاً خوشبینانه، اگر شق دوم قضیه یعنی اراده ای برای عمل کردن مدنظر است، باید مشخص گردد که اقدامات مقدماتی قبل از آن و نیز تلاشهای مکمل پس از آن سخنان چه بوده است؟!

حقیقت ماجرا این است که من همچنان هاج و واجم و نمی دانم که علت این شجاعت پیشگی استاندار محترم چیست و چه اتفاقی در پشت این ماجرا افتاده که ناگهان ساری در نگاه مسئولین عزیز به شکل برجسته دیده شده و قرار است که بصورت ویژه برایش کاری شود؟!

البته هاج و واج بودنم به روایت همه بی مهری ها و بی توجهی های گذشته که به آنها اشاره خواهم کرد، بی دلیل و احتمالاً بدبینانه و سیاه نمایانه نبوده، بلکه ریشه در دلایل زیادی از جمله مسائل ذیل دارد:

اولاً آقای طاهائی غالباً حرفهای رادیکالی نزده و میل به حل و فصل کدخدامنشانه مسائل داشته و دارد!

ثانیاً توجهات مدیریتی ایشان تا کنون جهت گیری های خاص مرکز استانی نداشته است!

ثالثاً با جدا شدن میاندورود از ساری در زمان ایشان، هم فرودگاه از ساری پرید و حالا ساری تنها مرکز استانی است که فرودگاه و ابهت برخورداری از خط پروازی ندارد، هم سایپا شمال به ساری نرسیده رفت، هم عوارض این همه کارخانه مستقر درجاده ساری –سورک و جاده گهرباران از جیب ساری برداشته شد!

رابعاً با توجه به تقسیم کامل بودجه ها و اعتبارات سفر سوم، رسماً پول چندانی برای تخصیص دادن به توسعه عمرانی وفرهنگی شهرستان ساری نمانده است!

مع الوصف آنچه را که استاندار محترم در این مراسم گفته و ما هم حضوری و هم از طریق رسانه ها ناظر و سامع آن بوده ایم، مبنای قضاوت عملکرد مدیران در قبال مرکز استان قرار می دهیم ومعتقدیم که جدای از بحث شرمندگی و خجالت و عذرخواهی از شهروندان، باید برای حل این معضلات کاری کرد و مرکز استان را که نماد مازندران است از این محرومیت و مهجوریت و بی ریختی همه جانبه نجات داد!

ساری تنها مرکز استانی است که حتی یک سهمیه مدیریتی در سطح مدیریت ارشد استان ندارد، دانشگاه جامع ندارد، گمرک استان ندارد، شیلات استان ندارد، مخابرات استان ندارد، موزه ندارد، نمایشگاه بین المللی ندارد، منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ندارد، بندر ندارد، فرودگاه و اداره کل فرودگاههای استان ندارد، لشکر مستقل ارتش ندارد، سازمان تبلیغات اسلامی استان ندارد، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها اعم از دولتی و آزاد ندارد، شهرک صنعتی برتر ندارد و......!!!!!!

بهرحال از استاندار محترم انتظار می رود پای حرفهایی که زده بایستد و مرکز استان را از این همه نداریها و نارسائیها نجات داده و ساری را به آنچه که حق آن است برساند و یادمان باشد که ساری، محل اقامت اصالتاً سارویهای قدیم نیست، بلکه امروز ساریِ گسترش یافته و مهاجرنشین، کلکسیونی از مازندرانیهای همه شهرهاست و بنابراین رویکرد به ساری، رسیدگی به همه شهروندان مازندرانی است!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 31 ارديبهشت 1390
آقا اين كه كاري نداره.همونطور كه دانشگاه مخابرات تبليغات اسلامي و . . . از ساري رفت. حالا بايد به هزار دليل منطقي برگردن
نا شناس 31 ارديبهشت 1390
با تشكر از آقاي رنجبر. اي كاش بقيه مسئولين هم اندكي دغدغه داشتند
نا شناس 31 ارديبهشت 1390
تا زمانی که این بافت های سنتی درمرکز استان حفظ شود و همه به سمت میدان ساعت سرازیر شوند و کمربندی ساری و میدان امام ساری مشکلش حل نشود چه توقعی به رفع مشکل تفریحی جوانان و مرکز تفریحی یک مقدار از استانهای اصفهان و فارس یاد بگیریر حداقل جوانان با ورزش کردن سرگرمی دارند یا چندین تیم در فوتبال بسکتبال و هندبال و .... در تیم های ورزشی دارند اونوقت ساخت یک استودیوم ورزشی در خارج شهر چند سال به طول می انجامد - شهردار ساری هم بودجه شهرو برگشت میزنه و شهردار نمونه انتخاب میشه
نا شناس 31 ارديبهشت 1390
آقای رنجبر عزیز
پس بقیه شهرهای استان چی ؟
میدونی بودجه 100 میلیاردی که شورای شهر ساری برای سال 90 تصویب کرده از کجا قراره تامین بشه ؟ از حق مازندرانیهای دیگه . چون شهرداری ساری به هیچ عنوان نمیتونه 100 میلیارد تومن درآمد داشته باشه . آمل با اینکه طبق آمار رسمی 46 درصد صنایع استان در اونجا مستقرند و عوارض زیادی به شهرداری می دهند ،( کاله در سال 89 بیش از 2 میلیارد به شهرداری آمل پرداخت نموده ) بودجه سال 90 شهرداری آمل 50 میلیارد تومنه . کمی شعاع دید خودتون رو بیشتر کنید و مردم سایر شهرها رو هم ببینید .
نا شناس 31 ارديبهشت 1390
از دير باز بابلسر مركز شيلات بود ساري همينقدر كه داره رو نميتونه به هم استانيهاخدمات بده
نا شناس 31 ارديبهشت 1390
دست مریزاد استاد عزیز
سعید 1 خرداد 1390
جنازه ساری می ارزه به صد تا آمل، تودیگه چی میگی.
شهريار شيرخاني 1 خرداد 1390
برادر عزيز استاد رنجبر مگر مديريت سهميه ايست:
اين چه تفكر خطرناكيست كه شما داريد. استان مازندران يك كلان شهر است و بخشي از ايران عزيز و بزرگ اسلامي است هركس و از هر قوميتي هنگامي كه لياقت خدمت به مردم و نظام را دارد عزيز ماست چرا داريد دنبال مليت گرائي و... مي گرديد اين مرزبنديهاي كهنه و زشت را بايد دور انداخت شما به عنوان كسي كه در دانشگاه تدريس ميكنيد بايد با نگاه بلند نظرانه روشنگر جامعه باشيد نه مروج تفرقه هاي قوميت گرايانه و منطقه اي ، آيا اگر مديري از شهري ديگر به ساري خدمت كند لايق نيست؟
با اين حساب هر مسئولي بايد به شهر خودش خدمت كند و باقي كشور را فراموش كند؟
ميدانيد توسعه متوازن چيست؟
يادتان باشد مردان بزرگ اهل ايران مي باشند نه يك منطقه خاص.
آقاي عزيز دردهاي رامسر، چالوس، تنكابن، نوشهر، نور،محمودآباد،آمل، فريدونكنار،بابلسر، بابل،قائمشهر، سوادكوه، نكا، بهشهر، گلوگاه، درد همه است. نگاه به كل استان بايد از يك نظر باشد با اين حسابي كه شما ميگوئيد استان مازندران بايد به 19 استان تقسيم شود تا هر شهري مركز استاني شود و آنوقت بتواند براي خودش مديري از همان شهر بياورد و امكاناتش را براي خودش بگيرد، پس ،از نگاه شما حق دارند كه استان را ميخواهند چند تكه كنند ، بريزيد اين نگاه كهنه را .
به سردار رشيد اسلام بصير مي گويند فرزند مازندران ، به سردار سرافراز اسلام ، طوسي مي گويند فرزند مازندران و به هزاران فرزند غيور ديگر شهرهاي مختلف فرزند مازندران مي گويند،
برادر بس كنيد مرزبنديهاي پليد زائيده استعمار پليد انگليش را كه همين مرزبنديها مازندران را نابود كرده، ما به هر مازندراني با غيرت و توانمند و ولائي در هر كجا و از هر شهر و روستا و منطقه اي كه باشد افتخار مي كنيم و بر شرف و غيرتش درود مي فرستيم ، از هر كجا كه باشد،
با نگاه شما جز فتنه چيزي به در نمي آيد پس پيشنهاد شما اين است كه :
1- مديران توانمندي كه ساروي نيستند را بيرون كنيم
2-گمرك و مناطق اقتصادي را از بهشهر و نوشهر برداشته به ساري آورند
3-شيلات را از بابلسر گرفته به ساري آورند
4-مخابرات و سازمان تبليغات را از بابل به ساري منتقل كنند.
5-بندر را از فريدونكنار ، نوشهر، بهشهر و ... برداشته به ساري بياورند.
6-فرودگاه را از مياندورود برداشته به ساري آورند.
7-صنعت را از آمل گرفته به ساري آورند
برادر، اين نگاه فتنه انگيز و خطرناك كه آفت هميشه استان است را دور بيندازيد ، شما حق داريد كه از كاستيهاي ساري بعنوان يكي از شهرهاي استان بگوئيد همانگونه كه ديگر شهرها مي توانند از كاستيهاي خود بگويند، اما شما حق نداريد كه نگاه تفرقه انگيز و قوميت گرايانه را در جامعه رواج دهيد .
شهريار شيرخاني مازندراني
بابلی 3 خرداد 1390
چرا کسی به داد بابل نمیرسه؟چرا کسی به فکر حل مشکلات و معضلات بابل بزرگ نیست؟ به خدا شهروندان بابلی از این همه محرومیت خسته شدند..شماهایی که انقدر داد و بیداد راه انداختید و مدام میگید بابلی ها و ساروی ها حق ما رو خوردند و همه چی رو برای خودشون گرفتند ، لطفا یه سری به بابل بزنید تا متوجه کمی امکانات و کم لطفی و بی مهری مسئولین به این شهرستان باشید..
جناب مهندس طاهایی استاندار عزیز چالوسی مازندران ، جناب مهندس هاشمی معاون عمرانی و همشهری بابلی ما ، جناب ابراهیمی معاون سیاسی و امنیتی میاندرودی ما ، مهندس نریمان و دکتر کریمی نماینده های محترم ، حاجاقا روحانی امام جمعه و فرزند برومند آیت الله روحانی که انشاالله و در آینده راه پدر را به عنوان نماینده ولی فقیه در استان ادامه خواهی داد و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی باور کنید این حق مردم ولایت مدار شهرستان دارالمومنین بابل نیست و حق بابل به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین و مهمترین شهرستان استان مازندران و به گفته خیلی ها شهر اول استان خیلی بیشتر از اینهاست..
آقای استاندار چرا فکری به حال بابل نمیکنید ؟ چرا بابل این دیار همیشه سبز بهارنارنج رو از این وضعیت نجات نمیدهید؟ باور کنید صبر مردم بابل در حال تمام شدن است و شما باید پاسخگوی این همه بی مهری و کم لطفی و حق خوری مردم شریف و فهیم بابل و حومه باشید و بدانید فردایی هست و باید پاسخگوی خداوند متعال باشید.. مهندس طاهایی عزیز درک و فهم مردم بابل بسیار زیاد میباشد و میدانند در استان مشکلات و دست هایی وجود دارد ولی ما شما را قوی تر و با شهامت تر از این ها میدانیم و مطمئن هستیم اگر بخواهید میتوانید در مقابل این همه ظلم مقاومت کنید و نگذارید حق مردمان بابل بیشتر از این ضایع و پایمال شود..
بنده به عنوان یک فرده تحصیل کرده و استاد دانشگاه این خواسته را از شما به عنوان شخص اول تصمیم گیرنده دارم که از حق مردم مظلوم بابل دفاع کنید و نگذارید بیشتر از این بر پیکر نیمه جان بابل ضربه ایی وارد شود و این شهر ولایت مدار و مهم استان دچار لغزش و نابودی شود..آقای استاندار ، چرا باید بودجه شهری مثل آمل که از نظر وسعت و جمعیت به مراتب از بابل کمتر است تقریبا 2 برابر بابل باشد؟چرا بودجه ساری و بابل قابله مقایسه نیست؟چرا این همه اختلاف در بودجه؟ حق مردمان بابل چگونه باید دفاع شود؟خواهشا جلوی این همه بی عدالتی ها رو بگیرید..ما شما را خیلی بیشتر از اینها قبول داریم و به شهامت و اقتدار شما ایمان ، ولی . . .
مهندس افضلی 6 خرداد 1390
ساری به عنوان مرکز استان مازندران و مهمترین و بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان (به عنوان مثال اختلاف جمعیت شهر ساری و بابل بیش از 60000نفر است که در طول روز به دلیل ورود مسافر و ارباب رجوع و ... از سایر شهرها این اختلاف به بیش از چند برابر می رسد) باید دارای امکانات مورد نیاز باشدکه با کمال تاسف طی سالهای گذشته به دلیل عملکرد ضعیف برخی از مسئولین و دخالتها و حسادتهای برخی از افراد غیر مسئول چنین امکاناتی در مرکز استان ایجاد نگردید و حالا بعد از این همه سال تازه بالاترین مقام استان به چنین امری اعتراف نمود، پس جا دارد مسئولین استانی و ساروی برای رسیدن مرکز استان به جایگاه واقعی خود تلاش بیشتری کنند، بعد هم این منطقی نیست تاصحبتی از عدم امکانات در ساری می شود عده ای (البته محدود) به دلیل کینه و بخل و حسادتی که مثلا از ساری یا سایر شهرهای مازندران دارند با ایجاد امکانات در مرکز استان مخالفت کنندکه البته این دشمنی ها و فتنه انگیزی ها همچون گذشته تاثیری در عزم و اراده ساروی ها و مازندرانی ها برای پیشرفت نخواهد داشت. مهندس افضلی - ساری
بهرامی 19 تير 1390
شما غرب استانی ها به هیچ عنوان امکان استقلال ندارید..
باور بفرمایید از روی تعصب و حس جاه طلبی نمیگم ، ولی این را بدانید بـابــل بـزرگ با حومش ( بندپی ، بـابــلسر ، امیرکلا و فریدونکنار ) به مراتب شخصیت بیشتری برای استان شدن دارد تا غرب مازندران . . لین به معنی استقلال بـابــل کبیـر نیست ، به معنی اینه که غرب استان شما به هیچ عنوان شخصیت و عظمت استان شدن را ندارد . این را بدانید ما مرکز استانی ها به مازندرانی بودن خود افتخار میکنیم و به عنوان بک بـابــلـی دوست نداریم از مازندران سبز جدا شویم..
کل غرب استان 10 تا نماز جمعه برگزار میشود ، این در حالیست که فقط در شهرستان بـزرگ بـابــل 5 تا نماز جمعه برگزار میگردد .
کل غرب استان 3 تا نماینده دارد ، این در حالیست که مامطیـر کبیـر ما خود به تنهایی 2 تا نماینده دارد و در حال پیگیری سومین نماینده میباشد
کل غرب استان 800 هزار نفر جمعیت دارد ، این در حالیست که دیار بهارنارنـج ما به تنهایی 500 هزار نفر ( شاید هم بیشتر ) جمعیت به خود اختصاص داده است
این ها همه بدون در نظر گرفتن حومه بـابــل بـزرگ ( بـابــلسر و فریدونکنار ) بود
نا شناس 14 دي 1392
مشکل اینجاست که ساری به اشتباه و تنها به دلیل حفظ گلستان در حوزه مازندران مرکز استان شده که مسئولین ضعیف ساری با مدیریت ضعیف نتواستن گلستان را حفظ کنند. حالا به دلیل دور بودن مرکز استان از مناطق غربی استان احتمال جدا شدن غرب استان هر روز بیشتر میشه. قبل از اینکه این اتفاق بیافته مرکز استان باید عوض بشه. همونطور که از مقاله آقای رنجبر مشخصه ساری هیچ ویژگی خاصی نداره که بتونه مرکز استان باشه. پس هر چه زودتر باید جلوی ضرر بیشتر گرفته بشه...

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.951 seconds.